Fortsatt elitsatsning på semantik

Elizabeth Coppock har fått tre års förlängning i spetsforskningsprogrammet Pro Futura. Den glada nyheten betyder mycket för såväl henne som för hennes lingvistikprojekt.

– Det innebär ytterligare tre års forskningsutrymme för mig, plus en så kallad Tenure Track-anställning vid Göteborgs universitet. Tack vare ett anslag som jag fick från Vetenskapsrådet nyligen blir det dessutom möjligt att starta en forskningsgrupp, säger Elizabeth Coppock, forskare vid institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori.

Hennes forskning rör ämnet semantik och hon intresserar sig för samspelet mellan kontext och innehåll i språket. Projektet som finansieras av Vetenskapsrådet är en studie av 50 språk runt om i världen och heter Flest och fler: superlativa kvantitetsuttryck i olika språk.
– Det handlar om olika kvantitetsuttryck som mycket och många och dess superlativformer mest, flest etc. Nu kommer en postdok och en doktorand att anställas inom det projektet.

Elizabeth Coppocks fortsatta deltagande i Pro Futura har blivit godkänt av Riksbankens Jubileumsfond och Swedish Collegium for Advanced Study efter en granskning av en internationell kommitté som omskriver hennes arbete som ”exceptionellt lovande”. Granskarna var särskilt imponerade av henns samarbete med forskare inom andra områden.

– Stora drömmar är på väg att förverkligas, säger hon.