Forskningsmedel från NORFACE

Docent Anna Wallerman Ghavanini får forskningsmedel från NORFACE i hård konkurrens. Hon kommer från den 1 september 2020 att arbeta med projektet Separation of powers for 21st century Europe (SepaRope), i samverkan med forskare från universiteten i Amsterdam och Helsingfors. Anslaget är en del av NORFACEs program Democratic Governance in a Turbulent Age.

- I kristider ser vi nästan alltid kontroversiella maktförskjutningar som ger regeringar och exekutiva myndigheter möjlighet att inskränka medborgarnas rättigheter – den pågående corona-krisen är bara ett av många exempel, säger Anna Wallerman Ghavanini.

- Med NORFACEs stöd för vårt projekt SepaRope kommer mina kollegor och jag få möjlighet att genomföra empiriskt och teoretiskt orienterad forskning som kommer öka vår kunskap om sådana maktförskjutningar, särskilt inom EU. Vårt mål är att utvärdera och uppdatera den klassiska maktdelningsläran på ett sätt som passar för dagens EU och som säkerställer både folkligt inflytande och ansvarsutkrävande. Jag är glad och hedrad över stödet från NORFACE och ser fram emot att samarbeta med forskare på Amsterdam Centre for European Law and Governance och Erik Castrén-Institutet i Helsingfors med dessa brännande frågor.