Hoppa till huvudinnehåll
Länkstig

Forskning om svensk country presenterades i Nashville

Publicerad

Tre frågor till musikvetaren Thomas Bossius, som i slutet av maj deltog i International Country Music Conference i Nashville, USA, där han presenterade sin forskning om svensk country. Besöket i Nashville gjordes inom forskningsprojektet We Weren’t Born in Tennessee, en studie av svensk countrymusik och -kultur.

Hur kändes det att presentera sin forskning om country inför en så påläst publik?
– Det kändes bra, men jag är glad att jag pratade om just svensk country, för den var det jag som hade mest kunskaper om. Men det fanns deltagare som hade viss kunskap om svensk country också, till exempel kände flera till Jill Johnson och hennes samarbete med Doug Seegers. En annan hade varit i Jönköping och gjort inspelningar tillsammans med country- och rockabillymusiker därifrån. Så lite koll hade de på oss.

Thomas BossiusFinns det något intresse för svensk country i USA?
– Ja, jag fick väldigt mycket och bra respons. Countrymusik och countrykultur i andra länder ger nya perspektiv även på den amerikanska countryn, så det finns ett stort intresse.

Vilka skulle du säga är de främsta skillnaderna mellan amerikansk och svensk country?

– Skillnaderna finns inte främst i de musikaliska uttrycken, utan i kopplingarna till den omgivande kulturen. I USA är countryn dels en kommersiell jätteindustri, dels i mångt och mycket en form av folkmusik. I Sverige har countrymusiken – med några få undantag – aldrig haft några större kommersiella framgångar. Dessutom saknar den de folkmusikaliska förankringar som den har i USA.