Länkstig

Forskning kring etiska appar som ska vägleda konsumenter

Publicerad

Konsumenter tillskrivs ofta en allt viktigare roll när det gäller utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle. Niklas Sörum, forskare på CFK, har tittat närmare på de appar som ska hjälpa oss att ta bra beslut i butikerna.

– Finns det några hinder som gör att konsumenter är tveksamma till att använda den här typen av hjälpmedel när de shoppar? Det har jag tittat närmare på.

Det handlar om makten du har som konsument. Just nu är trenden att konsumenter bör ta ansvar för sina produktval och sin konsumtion, i riktning mot mer socialt och klimatmässigt hållbar konsumtion, menar Niklas.

- Ett inslag i den här trenden är att vi allt oftare möts av bilden av att många konsumenter använder olika digitala hjälpmedel, som social media eller smartphone-appar, för att avgöra vilka varumärken och produkter som stämmer överens med deras etiska uppfattningar.

- Det kan handla om information som gör det enklare att handla krav-märkt, hitta produkter där djurhållningen håller hög standard eller att företaget som producerar produkten jag köper erbjuder sjysta arbetsförhållanden. 

De som använder de här apparna ”röstar alltså med plånboken.

Men använder konsumenter dessa appar?

- Ett vanligt argument är att marknadsförare bör öka synligheten på sina etiska åtaganden, för att på så sätt få över konsumenterna på sin sida. 

Men är det verkligen så här det går till? Är detta en komplett bild?

- Föreställningen om att våra konsumtionsval blir allt mer digitalt understödda och kanske framför allt mer etiskt välinformerade när vi med ett enkelt klick på mobilen eller en snabb produkt-skanning i butiken direkt kan få information, bör problematiseras, säger Niklas och fortsätter:

- Många gånger utvecklas till synes fantastiska lösningar som inte sprids vidare eller accepteras av konsumenter.

Niklas har i sin forskning bland annat undersökt om det finns några hinder som gör att konsumenter är tveksamma till att använda den här typen av hjälpmedel när de shoppar. 

- I min studie visar jag hur konsumenter som använder dessa appar upplever både hinder och möjligheter. Jag pekar till exempel på möjligheter för marknadsförare att kombinera de olika funktioner och värden som erbjuds i dessa tekniska hjälpmedel, för att öka möjligheterna för att sprida dem och skapa möjligheter för en mer hållbar konsumtion.

Vad är etiska konsumtions-appar? 

Apparna har utvecklats för att konsumenter ska kunna fatta beslut om vilka märken eller företag som de vill stödja baserat på ett antal etiska kriterier. Till exempel rättvis handel, miljöaspekter, hälsa.

En av de populäraste konsumtionsapparna är Buycott, som ger användare möjlighet att visa sin ståndpunkt genom att gå med i bojkottkampanjer för att stödja olika frågor, som djurens rättigheter, grön energi eller förbud mot barnarbete.

Studien är publicerad i Journal of Cultural Economy.”Ethical consumption applications as failed market innovations: exploring consumer (non) acceptance of ‘quasi’ market devices”. På förlagets hemsida hittar du artikeln i sin helhet. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17530350.2019.1629990

Kontakt

Niklas Sörum, niklas.sorum@cfk.gu.se, 031-786 5990

Foto: Mostphotos. Marknadsförare känner till att konsumenter använder sina mobiltelefoner för att undersöka alternativ när de shoppar, för att jämföra priser eller kontrollera tillgänglighet. 

Utdrag ur artikeln: "But I think this was quite bad, actually. I tried it when I was at Hemköp, and it says, “Write a search phrase”. So I wrote “Chocolate”, because I was standing by the chocolate inside the store. And then it returned like chocolate, chocolate, chocolate, chocolate. And then you don’t know. “What about chocolate?” And then I clicked the one at the top […] again there was like chocolate, chocolate, chocolate, chocolate. And then chocolate blueberry muffins. I thought it was really unclear. Like, what is this?