Forskares miljösmarta hinder med på Gothenburg Horse Show

För tredje året i rad är forskare från Göteborgs universitet med på Gothenburg Horse Show med ett smart hållbart ”recycling”-hinder. Angela Wulff, Kristina, ”Snuttan”, Sundell och Maria Sundin, är initiativtagare till Ecoestrian hinder, som är skapade av återvunnet material.

Berätta vad som är speciellt med det nya hindret?

Bommar på rad som har överdrag av jeans i olika färger– I stort sett alla delar av hindret är gjorda av återvinningsmaterial. Och i år har vi utvecklat det vidare så att det nu är uppbyggt av ännu mer återvunnen textil, förutom den återvinningspapp och trä som vi använt tidigare. Årets bommar, av återvunnen papp, har fått tjusiga överdrag av gamla jeans – i olika blåa nyanser plus lite vita jeans. Och så återvinner vi naturligtvis Ecoestrian- grinden från första året som har återvunna gråa militärhästfiltar på sig.

Hur har ni jobbat med hindret?

– Vi började med ”brain-storming” och bollade idéer om hur vi skulle utveckla hindret både vad det gäller material och design. Sedan kontaktade vi Got Event, Löftsa Future Challenge och International Svenska Ridsportförbundet för att få klartecken att gå vidare.

– I den vevan pratade vi också med banbyggaren för att diskutera material och utseende så att det ska kunna fungera att använda i olika kombinationer och olika banor. Sedan följde själva tillverkningsprocessen, där vi i år engagerade återvinningsföretaget The Loop Factory – med designer Lill O Sjöberg i spetsen, och slutligen syddes jeansöverdragen till bommarna av Gundi Bohlin, herrskräddare ifrån Hedefors.

Hur känns det att vara med?

– Det här är bara så kul och hedrande – tänk att våra egendesignade hinder nu har varit med hela tre gånger på Gothenburg Horse Show och dessutom i ett EM! Det är fantastiskt.

Hindren lastasNågot mer ni vill berätta?

– Med Ecoestrian-hindren vill vi slå ett slag för återvinning på alla nivåer. Ridsporten är en sport som kännetecknas av mycket material och hög konsumtion, så om vi kan visa på möjligheterna att använda mer återvinningsmaterial inom ridsporten är mycket vunnet.

– Vår tanke med hindret är inte bara att det faktiskt ska vara tillverkat av återvunna material utan att det också ska ”utstråla” återvinning – det skall signalera och inspirera ryttare och publik att man lätt kan göra mycket mer!

Hindret kommer att visas på Open Arena på Scandinavium onsdagen 3 april kl 16.00 och visas även på Vetenskapsfestivalen torsdagen den 4 april.

Kontakt:
Kristina Snuttan Sundell, professor vid institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet, kristina.sundell@bioenv.gu.se, 031-786 3671
Angela Wulff, professor vid institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet, angela.wulff@bioenv.gu.se, 031-786 2628

Foto: Kristina Sundell, Angela Wulff.