Förbättringar i Tjärnölaboratoriets matsal

I matsalen på Tjärnö marina laboratorium har det under vinterns lågsäsong skett framsteg. I december togs den gamla serveringsdisken bort och ersattes av en modernare. I januari har alla fyra i kökspersonalen inspirerats i att förnya den vegetariska maten.

Den 25 år gamla serveringsdisken med tre vattenbad är nu utbytt. Den nya har maskin för olika måltidsdrycker. Kaffe och te är smartare placerat för att minska köbildning. En annan förbättring är fyra vattenbad för varmhållning av mat.

Serveringsdisk för mat, med fyra vattenbadFler varmvattenbad, liksom värmelampor ovanifrån, möjliggör servering av fler varma rätter

– Vegetarianer och veganer blir allt vanligare bland våra gäster, säger Anette Hansén. Med fler vattenbad och värmelampor ovanifrån kan vi servera fler rätter och med bättre kvalitet. Vi är också nöjda med att kylkompressorerna är tystare än tidigare. Måltidsmiljön och arbetsmiljön är behagligare.

Den nya serveringsdisken är mer lättstädad eftersom det inte finns några skarvar där mat kan fastna eller ramla ner. Serveringsdisken är fastskruvad i golvet, belyst underifrån och har en stor Göteborgs universitetslogotyp urfräst på kortsidan. Anette Hansén tillägger:

– Inte minst är den nya serveringsdisken snyggare!

Kockarna Mathias Karlsson och Anette Hansén vid nya serveringsdisken
Foto: Martin Larsvik

Mathias Karlsson och Anette Hansén är nöjda med nya serveringsdisken

Inspirationskurs

Kökspersonalen har varit på inspirationskurs på restaurangen vid Gunnebo Slott och Trädgårdar utanför Mölndal. Målet var att lära sig mer om vegetarisk kost nu och i framtiden.

– Det var spännande att se hur de odlar grönsaker, bakar eget bröd och lagar all mat från grunden, säger Mathias Karlsson. Vi har fått tips på hur man gör oljor när vi har mycket färska örter, och inspirerats att ha frukt i huvudrätt och rotfrukter i efterrätt. Endera dagen kan det hända att vi serverar en ny efterrätt baserad på en oväntad underjordisk råvara.

Medel för kursen gavs av Göteborgs universitets interna klimatfond.

Ena kortsidan av serveringsdiskenUrfräst logotyp på serveringsdiskens kortsida