Får pris för sin forskning

Forskaren Erik Sandblom har tilldelats den prestigefulla President’s medal från Society for Experimental Biology för sin forskning.

Vad innebär utmärkelsen?

– Det är ett årligt pris som delas ut av The Society for Experimental Biology till framstående och innovativa yngre forskare inom experimentell biologi (senast tio år efter disputationen).

Erik Sandblom– Priset delas ut i fyra klasser: djur, cell, växt samt SEB+ (”teaching and learning”). Jag fick priset i djurklassen. Förutom betald resa och konferens innebär priset mest ära tror jag. Jag är inte säker, men jag hoppas att jag får en riktig medalj också, det vore lite coolt. Jag uppfattar priset som prestigefyllt inom mitt forskningsfält så jag är väldigt glad och stolt.

Hur känns det att få medalj?

– Jag ser det som en bekräftelse på att jag, min forskargrupp och våra sammarbetspartners under lång tid har bedrivit forskning som står sig mycket väl internationellt sett, både när det gäller produktivitet och kvalitet. Många av tidigare års pristagare är idag ledande inom sina forskningsfält så utmärkelsen känns också väldigt stimulerande inför framtiden när jag nu bygger min egen forskargrupp.

Hur sker själva utdelningen?

– Utdelningen av priset sker första dagen på den stora årliga konferensen som ordnas av The Society for Experimental Biology. I år är mötet i Florens, Italien i början av juli. Jag kommer hålla en presentation om min forskning i samband med prisutdelningen.

Mer information om priset här>>

Kontakt:
Erik Sandblom, universitetslektor vid institutionen för biologi och miljövetenskap
031-786 4548,0703-286358, erik.sandblom@bioenv.gu.se

Foto: Porträtt av Erik Sandblom, fotograf Johan Wingborg