COP27
Participants in last year's meeting.
Foto: Kiara Worth

Environment for Development (EfD) kommer att vara värd för sidoevent på COP28

EfD och dess partnerinstitut i Berlin, MCC, kommer tillsammans att stå värd för ett sidoevenemang på COP28 i Dubai. Evenemanget, som har en spännande uppsättning talare, kommer att fokusera på koldioxidprissättning och hur det påverkar olika sociala grupper. Det kommer också att lanseras ett gratis onlineverktyg som hjälper beslutsfattare att förutse konsekvenserna av koldioxidprissättning för att undvika socialt orättvisa resultat.

COP28 är FN:s 28:e årliga klimatmöte där regeringar och andra intressenter kommer att diskutera hur man kan begränsa och förbereda sig för klimatförändringar. Toppmötet kommer att hållas i Dubai, i Förenade Arabemiraten (UAE), från 30 november till 12 december 2023.

Presenterar exempel på implementerade policyer

Environment for Development (EfD) och Mercator Research Institute on Global Commons and Climate Change (MCC) är värdar för ett sidoevenemang med titeln Facilitating socially just carbon pricing policies in emerging economies tisdagen den 5 december kl. 16:45.

Där kommer att presenteras exempel på koldioxidpriser och subventionsreformer för fossila bränslen som har införts eller övervägts av låg- och medelinkomstländer och den senaste forskningen om policyalternativ kommer att diskuteras, med fokus på deras effekter på olika grupper.

Spännande talare

"Vi har en mycket spännande uppsättning talare på evenemanget, så vi hoppas att det kommer att vara många deltagare", säger Tessa Schiefer, policyanalytiker på MCC, som koordinerar evenemanget.

Panelen vid detta evenemang inkluderar Gunnar Köhlin, direktör för EfD, Jan Steckel, professor vid MCC, Simon Black, ekonom vid Internationella valutafonden (IMF) liksom representanter från Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit GmbH (GIZ) och civilsamhällets organisationer.

Gunnar Köhlin
Gunnar Köhlin, Direktör för EfD, är en av talarna på evenemanget på COP28.
Foto: University of Gothenburg.

Implementering kan vara svårt

Gunnar Köhlin kommer bland annat att lyfta fram ett samarbetsprogram inom EfD, Emission Pricing for Development, som förenar forskare från hela världen och tar upp problem relaterade till implementeringen av koldioxidprissättning i det Globala Syd.

– Att ta bort bränslesubventioner och implementera koldioxidskatter är relevanta åtgärder i alla länder som EfD är verksamt i. Vid detta evenemang hoppas jag kunna dela med mig av lärdomar från de nyligen avskaffade bränslesubventionerna i Nigeria, såväl som modelleringsinsatser i Indien och Nigeria, för att föreslå lämpliga koldioxidskatter. Men att genomföra sådana policyer kan vara svårt, så jag hoppas att jag också får tid att lyfta fram det senaste arbetet som EfD-forskare gör för att förstå vad som kan skapa social acceptans för sådana reformer, säger Gunnar Köhlin.

Nytt verktyg ger kunskaper om koldioxidpolicyer

På evenemanget kommer även ett helt nytt  interaktivt webbverktyg, Carbon Pricing Incident Calculator (CPIC) att lanseras. Det är utvecklat på MCC, och förväntas också få stor uppmärksamhet. Med detta verktyg kan man utforska konsekvenserna av koldioxidprissättning och vilka effekter potentiella kompensationsmekanismer leder till för hushåll i olika inkomstkategorier. Verktyget är utformat för att vara lättillgängligt och  ge en bra grund för policydialog, utformning och införande. Det kan hjälpa till att undvika socialt orättvisa resultat av planerade åtgärder. Verktyget är byggt på data från mer än 80 länder och kommer att vara mycket användbart och praktiskt för beslutsfattare och civilsamhället.

Av: Petra Hansson