Forskaren Rhian Waller står framför expeditionens fartyg.
Djuphavsbiolog Rhian Waller deltar i en expedition med det amerikanska forskningsfartyget Okeanos Explorer.

Djuphavsexpedition letar nya arter utanför Alaska

Just nu pågår en forskningsexpedition för att upptäcka nya arter och bottenmiljöer utanför Alaskas kust. En expedition där alla som är intresserade bjuds in att delta. Rhian Waller, djuphavsbiolog vid Institutionen för marina vetenskaper, är en av forskarna ombord:
– Att vara först med att se något helt nytt och att samtidigt kunna dela det med omvärlden är väldigt tacksamt, säger hon.

Mycket är fortfarande okänt när det gäller havet. Mindre än en fjärdedel av jordens havsbottnar har kartlagts med moderna metoder, och bara några få procent av dess ekosystem har studerats närmare. Rhian Waller åker med en expedition som arrangeras av den amerikanska myndigheten NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration), som bland annat ägnar sig åt att kartlägga havets "vita fläckar".

– Deras kartläggningar har reviderat vår kunskap om havsdjupen och upptäckt helt nya bottenmiljöer och funktioner som vi inte ens visste fanns. De nya kartorna är viktiga för till exempel biologer, geologer och oceanografer, så de har ett stort värde, säger Rhian Waller.

Dramatisk bottenmiljö med gott om koraller och svampdjur

Rhian Wallers är djuphavsbiolog och forskar om koraller och svampdjur i kalla och djupa hav. Forskningen har tagit henne till bland annat Chile, Antarktis och till de djupa havsområdena utanför Alaskas kust. Nu ser hon fram emot att utforska havsområdet runt Aleuterna, en ökedja som bildar en båge från Alaska i USA mot Kamtjatka i Ryssland. Området är känt för sin dramatiska bottentopografi med djuphavsgravar, undervattensberg och vulkaner. Tidigare studier tyder på att det ska finnas gott om koraller och svampdjur här.

Röda hornkoraller på djup havsbottnen.
Koraller bildar tredimensionella miljöer i djuphavet som är mycket viktiga för fiskar och många arter som lever där. Här syns den röda hornkorallen Primnoa pacifica.
Foto: Deepwater Exploration of Glacier Bay National Park expedition and UCONN-NURTEC

– I vilka miljöer hittar man olika arter, vilka arter lever tillsamman och hur ovanliga är de, är några frågeställningar. Vi har också en förhoppning om att hitta nya arter och kartlägga deras utbredning, säger Rhian Waller.

Direktsändning från 6 000 meters djup

Expeditionens fartyg, Okeanos Explorer, är specialutrustat för djuphavsstudier. Med ombord finns bland annat en stor undervattensrobot som fjärrstyrs från båten och är försedd med videokameror. Under denna expedition planeras för 23 dyk med roboten, som mest ner till 6 000 meter. Dyken filmas och skickas via en kabel upp till fartyget så att forskarna ombord kan se havsbottnen. Filmerna skickas även till en satellit och direktsänds över hela världen via en hemsida på internet.

En fjärrstyrd undervattensfarkost lyser upp havsbottnen.
Den fjärrstyrda roboten D2 kan gå ner till 6000 meters djup och är utrustad med högupplösta kameror och lampor. Den har också två starka armar som används för att samla in organismer.
Foto: NOAA Ocean Exploration

Något som är lite speciellt med Okeanos Explorers expeditioner, är att även forskare som inte är med ombord kan delta. På denna resa är Rhian Waller en av två forskare på fartyget men alla som vill har kunnat vara med i planeringen.

– Det är vår uppgift att hålla kontakt med forskarna på land för att koordinera var roboten ska dyka och vad som ska filmas eller provtas. Vi kommunicerar på telefon eller via ett chattrum. Ibland kan du ha hundratals forskare från hela världen som deltar i ett dyk, så det är mycket att samordna!

Intresset från allmänheten inspirerar

Förutom forskare kan också allmänheten, dvs vem som helst, delta i expeditionen! Via hemsidan kan man följa fartyget och och se filmerna från havsbottnen tillsammans med forskarna. Intresset brukar vara stort.

– Under en typisk expedition kan tusentals människor titta på och skicka frågor till oss. Jag gillar verkligen den här kontakten! Mitt forskningsområde – reproduktiv ekologi – är ganska smalt, så att få berätta om djuphavsbiologi för allmänheten gör mig både upprymd och inspirerad.

Tre forskare i ett kontrollrum med datorskärmar.
Från kontrollrummet styr forskarna undervattensroboten, kommunicerar med forskare som deltar i expeditionen från landbacken, och svarar på frågor från allmänheten.
Foto: NOAA Ocean Exploration

Djuphavet viktigt för hela havets miljötillstånd

Djuphavet är en livsmiljö med extrema förhållanden: Mörkt och kallt, mycket högt tryck från det omgivande vattnet och i de riktigt djupa områdena, helt syrefria miljöer där livet baseras på kemiska energikällor som väte eller metan.

– Att utforska och kartlägga havsbottnarna är en väldigt viktig del av den marina forskningen. Det är tack vare denna forskning vi nu vet att djuphavet är kopplat till ythavet och har stor betydelse för hela havets hälsotillstånd. Kartläggning av djuphavet är verkligen en nyckel till att förstå planeten som helhet, säger Rhian Waller.

Alaska och Aleuiterna ligger långt bort. Med resa fram och åter kommer Rhian Waller att vara borta en dryg månad. Men det är inte första gången hon är på en forskningsresa långt hemifrån. Hon har bland annat varit på en tidigare expedition på Ocean Explorer, så hon vet vad som väntar.

– Det kan vara svårt att vara borta från familjen, men jag har videosamtal med dem varje dag. När du arbetar många timmar varje dygn och utan vilodagar – vi jobbar även kvällar och helger – går tiden ganska fort. Jag blir också påmind om hur spännande djuphavsforskning är, så det ger motivation.

Text: Susanne Liljenström

Karta som visar forskningsfartygets resrutt
Planerad rutt för forskningsfartyget Okeanos Explorer är från Kodiak till Unalaska, längs en djup sänka i havsbottnen. Punkterna visar var undervattensroboten ska filma.
Foto: NOAA Ocean Exploration
Följ med på forskningsexpeditionen!

Klicka här och se vad som händer ombord på Okeanos Explorer

På hemsidan kan du följa fartyget och till och med se live-filmer från havsbotten tillsammans med Rhian Waller och hennes kollegor. Dyken pågår från cirka kl 18:00 till 02:00 svensk tid (med undantag för vissa dagar då fartyget förflyttar sig). Det går även bra att titta i efterhand, genom att spola bak uppspelningsreglaget.