Dina internetvanor avslöjar din personlighet

Tittar du mycket på film och serier via internet, helst letar information med hjälp av Google, mejlar mycket i jobbet och läser bloggar regelbundet? Då är du antagligen en lat och öppen person. Det visar en ny studie från Centrum för konsumtionsvetenskap.

Studien är gjord av John Magnus Roos (bilden), forskare på Centrum för konsumtionsvetenskap och Oscar Westlund forskare på institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. De har analyserat data från 2014 års nationella SOM-undersökning och jämfört personers internetvanor med svar på frågor som mäter personlighet. De aktiviteter som ingår i studien är både nyttoaktiviteter som e-post, bankärenden och att söka information, liksom nöjesaktiviteter som att spela onlinespel och att titta på tv-serier.

Det starkaste sambandet finns mellan internetanvändning och graden av fantasifullhet och öppenhet, det vill säga hur mottaglig någon är för nya tankar, idéer och saker. Öppna och mer utåtriktade personer använder alla de undersökta internetaktiviteterna mer än andra. Studiens resultat går därmed emot en vanlig bild av internetanvändare.
– Det finns en uppfattning att internetanvändare är introverta och att ökad internetanvändning i samhället gör oss mer isolerade. Den här studien visar något annat. Det kan förklaras med att det i dag finns många sociala aktiviteter på nätet, säger John Magnus Roos.

Ett samband finns också mellan daglig internetanvändning och lathet. De aktiviteter som är främst förknippade med lathet är onlinespelande och att titta på film och tv-serier. Men sambandet gäller även nyttoaktiviteter. De som anger att de ”tenderar att vara lata” använder de flesta internetaktiviteter mer än andra.
– Det kan handla om att man vill hitta genvägar och sätt att underlätta i sin vardag. Till exempel är det väldigt lätt att söka information på internet. Det är enklare än att prata med någon, säger John Magnus Roos.

Genom att studera personlighet på det här sättet kan man få förståelse för varför individer beter sig på olika sätt.
– Det kan till exempel vara viktigt för utformningen av olika funktioner på internet. I dag är många nya tjänster anpassade efter dem som använder internet mest. Det gör att glappet mellan storanvändare och andra blir större. Nya tjänster måste också vara anpassade till introverta och reserverade användare, säger John Magnus Roos.

Studien ingår som ett kapitel i SOM-institutets nya bok, Fragment. Rapporten innehåller bidrag från över 50 forskare och bygger på nya analyser av 2014 års nationella SOM-undersökning. Boken finns tillgänglig på www.som.gu.se.

Kontaktuppgifter:
John Magnus Roos: