Debatt om jämställdhet i akademin

De fyra forskningsråden har i ledarartiklar i Svenska dagbladet nyligen kritiserats för sitt arbete med jämställdhetsintegrering och även den stödfunktion som fram till årsskiftet var placerad på Nationella sekretariatet för genusforskning vid Göteborgs universitet.

Regeringsuppdragen att stödja arbetet med jämställdhetsintegrering i myndigheter (JiM) och lärosäten (JiHU) utförs från och med 1 januari 2018 av Jämställdhetsmyndigheten.

Nationella sekretariatet för genusforskning fortsätter stärka kvaliteten i forskning och utbildning genom forskningsbaserade insatser, bland annat i samverkan med forskningsfinansiärer och högskolesektorn, såväl nationellt som internationellt.

Forskningsråden Vetenskapsrådet och Forte har svarat i varsin replik i Svenska dagbladet.

Forte: Därför främjar vi jämställd forskningsfinansiering

Vetenskapsrådet: Jämställdhet är en kvalitetsfråga

Skribent Inga-Bodil Ekselius
Bild Ethel Forsberg, generaldirektör Forte, Sven Stafström, generaldirektör Vetenskapsrådet