David Kleist – ny professor i skatterätt

David Kleist har befordrats till professor i skatterätt vid Juridiska institutionen, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

– För mig är detta en milstolpe och ett kvitto på att jag kommit en bra bit på vägen i min utveckling som forskare och lärare. Jag ser fram emot att som professor ta mig an nya forskningsprojekt och att (så småningom) gå över från distansundervisning till att träffa studenter ansikte mot ansikte igen.

David Kleists forskning avser ett brett spektrum av skatterättsliga frågor, med fokus på internationell inkomstskatterätt och inkomstbeskattning av företag. Han har i sin forskning bland annat behandlat frågor om dubbelbeskattningsavtal, utdelningsbeskattning, beskattning vid företagsöverlåtelser och skatteprocessrätt.

– Jag har bakgrund som advokat och har fått många uppslag till forskningsprojekt därifrån. Min ambition är att den forskning jag bedriver ska behandla frågor av relevans för praktiskt verksamma jurister och för samhället i stort. För närvarande håller jag på att avsluta ett projekt med en dansk och en finsk kollega, som behandlar implementeringen av så kallade CFC-regler på grundval av ett EU-direktiv mot skatteflykt. Jag har också påbörjat ett projekt om skydd för kommunikation med advokater och andra juridiska rådgivare, ett område där svåra avvägningar mellan olika samhällsintressen kan behöva göras.