David Kleist - ny docent i finansrätt

Handelshögskolan vid Göteborgs universitet har antagit juris doktor David Kleist till docent i finansrätt.

David Kleists forskning är inriktad på företagsbeskattning, med särskild tyngdpunkt på inkomstbeskattning av internationella transaktioner. Flera av hans publikationer behandlar frågor med koppling till tolkning och tillämpning av skatteavtal. Bland andra ämnen som behandlats i David Kleists forskning kan nämnas anglosaxiska truster, beskattning vid företagsöverlåtelser och muntlig förhandling i skattemål. David Kleist har bakgrund som advokat vid Advokatfirman Vinge och är ordförande för Skatterättsliga klubben i Göteborg samt aktiv i styrelsen för svenska avdelningen av International Fiscal Association.

Läs mer om David

Länk till publikationer