Country, gentrifiering och guidade turer: kulturvetenskaper på Bokmässan

Den 25-28 september är det dags för bokmässan i Göteborg. I år medverkar Institutionen för kulturvetenskaper med egen monter på initiativ av Mats Björkin, samverkansansvarig på institutionen. Under fyra dagar kommer besökarna bland annat kunna diskutera med kulturvetare, gå guidade kulturvetenskapliga turer, träffa kulturorakel och lyssna på panelsamtal kring nyttan med kulturvetenskap.

Förutom deltagande professorer och forskare, har Mats Björkin med sig en grupp på åtta studenter och alumni från institutionen som planerat och drivit projektet tillsammans.

– Något som vi hoppas kommer dra många besökare är vår medverkan med countrystjärnan Jill Johnson, säger Mats Björkin.

Jill Johnson kommer tillsammans med bland andra kulturforskaren Thomas Bossius tala om country som subkultur, statusbärare och klassmarkör. Samtalet ger perspektiv på att leva med country i Sverige och går av stapeln fredagen den 26 september kl. 14.00 i monter B05:70.

Vid två tillfällen kommer man också kunna höra våra forskare diskutera kring stadsplanering och maktfrågor. På torsdagen är huvudämnet olika kulturvetenskapliga perspektiv på demokrati och det urbana rummet, och under lördagen samtalar forskarna kring gentrifiering och motstånd i Göteborg och Stockholm.

Det kommer även arrangeras kulturvetenskapliga guidade turer på ca 20 minuter. Mässan analyseras då utifrån olika perspektiv såsom genus, reklam, ljud, marknadsföring etc. Turerna har begränsat antal platser och exakta tider hittar du på bokmässans hemsida.

Du hittar Institutionen för kulturvetenskaper i monter B05:70 på Bokmässan mellan den 25 och 28 september, Svenska Mässan, Göteborg.

Här kan du se hela programmet

Kontakta Mats Björkin