Breddar bilden av transpersoners livsvillkor genom historien

Göteborgs universitet anordnar ett samtal på Världskulturmuseet med titeln ”Kan historien utmana modern transfobi?”. Sam Holmqvist, doktor i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet och moderator för samtalet, menar att det är viktigt att få en mer korrekt bild av transpersoners livsvillkor genom historien.

Den 30:e september anordnar institutionen för kulturvetenskaper och institutionen för historiska studier ett samtal med titeln ”Kan historien utmana modern transfobi?”, på Scener och samtal på Världskulturmuseet. I samtalet möts tre forskare från olika discipliner för att diskutera vad historien kan lära oss om dagens föreställningar om att vara trans.

Sam HolmqvistSam Holmqvist är doktor i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet och kommer att moderera samtalet. Medverkar gör också Erika Alm, doktor i genusvetenskap och Linnea Åshede, doktor i antikens kultur och samhällsliv, båda från Göteborgs universitet.

– Vi kommer från olika håll och håller på med väldigt olika saker, men med tydliga beröringspunkter. Jag tror att det blir en spännande diskussion, säger Sam Holmqvist.

Medan genusvetaren Erika Alms forskning bland annat handlar om hur cis-normer skapas och upprätthålls inom den medicinska vården av intersexpersoner, handlar historikern Linnea Åshedes avhandling om antika bilder av den tvetydigt könade guden Hermaphroditus.

Sam Holmqvist själv har nyligen disputerat med avhandlingen ”Transformationer: 1800-talets svenska translitteratur genom Lasse-Maja, C.J.L. Almqvist och Aurora Ljungstedt”.

– En av poängerna i min avhandling var att analysera skönlitteratur utifrån både den samtida kontexten och en nutida (trans-)blick. Det ska bli kul att ställa det i relation till Linneas och Erikas forskning, säger han.

Historiska exempel utmanar dagens fördomar

Sam Holmqvist menar att vi genom att titta på historien får andra ingångar till att reflektera kring oss själva och vår tid.

– Vad gäller just transfrågor, och kön överhuvudtaget, finns det en massa märkliga föreställningar om att det ”förr i tiden” knappt ens fanns några könsöverskridande personer, och att det lilla fåtal som fanns var undangömda och förtryckta. Den föreställningen har ingenting med den historiska verkligheten att göra, utan bara med våra egna nutida normer och fördomar. Då kan andra mer korrekta beskrivningar av historien vara ögonöppnande.

Att det finns personer som överskrider kategorierna ”man” och ”kvinna” är med andra ord inget modernt påhitt, utan det finns gott om historiska exempel. Ett sådant hittas i Sam Holmqvist avhandling, om stortjuven Lasse-Maja.

– Den allmänna uppfattningen om Lasse-Maja brukar vara att "han" var en man som ibland ”klädde ut sig” till kvinna för att komma undan polisen. Men den som läser Lasse-Majas självbiografi får en helt annan bild: nämligen att hen regelbundet växlade mellan att vara man och kvinna utan någon särskild anledning annat än att hen trivdes bäst så, berättar Sam Holmqvist.

Bojkottar Bokmässan

Samtalet sker parallellt med Bokmässan och kommer att vara en del av den alternativa bredvidliggande scenen, Scener och samtal, på Världskulturmuseet. Sam Holmqvist tycker inte att det är ett alternativ att medverka på en bokmässa som låter högerextrema utställare medverka.

– Jag är väldigt glad att den alternativa scenen finns, och tacksam gentemot de eldsjälar som gjort den möjlig. Jag kan förstå de individer som av olika skäl inte kan eller vill bojkotta mässan, men för oss som har den möjligheten känns det helt orimligt att göra något annat val. Jag har svårt att förstå varför högskolor ska stötta Bokmässan med sin medverkan.

Foto: Anna Wettergård