Visit from the French Embassy
Foto: Centre for Tourism

Besök från franska ambassaden

I samband med franska ambassadens turné i Sverige fick CFT-forskarna Emma Björner och Eva Maria Jernsand möjlighet att presentera det nätverk om turism och upplevelser som de koordinerar inom ramen för universitetsalliansen EUTOPIA.

Ambassadens attaché för forskning och högre utbildning Valérie Lemarquand ville få insikt i universiteten och högskolornas relationer med Frankrike samt diskutera möjligheter för samverkan inom forskning, utbildning och mobilitet. Mötet leddes av GU:s vicerektor för utbildning Pauli Kortteinen. Två andra GU-forskare samt representanter för EUTOPIA-stödteamet närvarade på mötet.

Attachén berättade att det från franska ambassadens sida finns möjlighet att samarrangera konferenser i en svensk-fransk kontext. Sådana konferenser har tidigare ordnats i exempelvis Umeå (SLU) om skogen, i Borås om nya textilier och design, i Stockholm (KTH) om energi samt i Örebro om sport (kommande). Vidare finns mobilitetsprogram att söka (upp till 50 000 SEK).