Bäst i Sverige enligt ARWU

Årets ämnesranking från Academic Ranking of World Universities (ARWU), även kallad Shanghai-rankingen, har publicerats. Inom ämnesområdet "Dentistry & Oral Science" ligger institutionen i topp.

Den senaste ämnesrankingen från Academic Ranking of World Universities (ARWU), även kallad Shanghai-rankingen, har nu publicerats. Det visar en positiv placering för Göteborgs Universitet i stort som utmärker sig som bästa svenska universitet inom sex ämnesområden. Inom ämnesområdet ”Dentistry & Oral Science” har institutuionen fått en hög placering och finns nu på plats 18 (förra årets placering var 26). Det är den högsta placering för GU och institutionen ligger även bäst till av de fyra högskolorna i Sverige.

– Vår höga placering sett både ur ett lokalt, nationellt och internationellt perspektiv är resultatet av ett hårt arbete av institutionens samtliga medarbetare. Man kan fundera över vilka mätmetoder och indikatorer som ligger till grund för denna ranking men den är trots allt ansedd som en prestigefylld lista, säger prefekt Peter Lingström.