Asiatiska krabbor hotar strandkrabban

Två asiatiska krabbarter är på väg att få fäste på den svenska västkusten. Det visar en ny studie av forskare vid Göteborgs universitet.
– Om de två invasiva arterna etablerar sig kan det på sikt innebära att det grunda strandnära ekosystemet kraftigt kan påverkas, säger forskaren Matz Berggren.

Den mörka blåskrabban har vita klor med mörka fläckar. Syns mot svart bakgrund.

Blåskrabban Hemigrapsus sanguineus.

Forskningsstudien om de invasiva asiatiska krabborna, blåskrabba (Hemigrapsus sanguineus) och penselkrabba (H. takanoi) har väckt internationellt intresse.

Laboratorieförsök visar att när bestånd av blåskrabba närmar sig den på Västkusten vanliga strandkrabban (Carcinus maenas) börjar blåskrabba framgångsrikt konkurrera med strandkrabba.

– Det beror på att blåskrabban kan förekomma i mycket täta populationer, upptill 300 individer per kvadratmeter, och att den i motsats till strandkrabban inte är aggressiv mot sina artfränder, säger Matz Berggren, som tillsammans med forskarkollegorna Rikard Karlsson och Matthias Obst vid Göteborgs universitet står bakom den nya forskningsstudien.

Kan spridas till Norge och Östersjön

Studien visar också, genom matematisk modellering av artens krav på miljö, hur etableringen kan se ut i ett framtida scenario.

Blåskrabban har randiga ben sedd ovanifrån– Spridningen kan då ske upp till norska västkusten och även in i södra Östersjön, säger Matz Berggren.

I sommar har forskare och allmänhet på flera platser längs västkusten hittat och fångat stora mängder småkrabbor av blåskrabba och penselkrabba.

– Dessa småkrabbor är troligen födda förra året, men kan även vara födda tidigare i år. Det är ännu för tidigt att säga att krabborna har etablerat sig på västkusten, men de har tydligt haft en eller två lyckade förökningar som indikerar en möjlig etablering i en nära framtid, säger Matz Berggren.

Artikeln Analysis of potential distribution and impacts for two species of alien crabs in Northern Europé av Rikard Karlsson, Matthias Obst och Matz Berggren är publicerad i tidskriften Biological Invasions.

Länk till artikel>>

Bilder: Blåskrabban Hemigrapsus sanguineus.

Kontakt:
Matz Berggren, matz.berggren@marine.gu.se