Artikel av Daniel Ljungberg och Maureen McKelvey nominerad till bästa artikel publicerad i Industry & Innovations

Daniel Ljungberg och Maureen McKelvey har med sin artikel "What characterizes firms' academic patents? Academic involvement in industrial inventions in Sweden" nominerats till bästa artikel publicerad i journalen Industry & Innovations under 2012 och 2013.

Vinnaren av detta pris (”Industry & Innovation DRUID Award for Best Paper ”) kommer att presenteras på den årliga DRUID-konferensen i juni. Artikeln är baserad på en unik databas över akademiska patent som kombinerats med data på alla företags-ägda patent i Sverige. Ett akademiskt patent är ett patent som uppfunnits av minst en universitetsanställd forskare. Genom att jämföra företags akademiska och ”icke-akademiska” patent förmedlar artikeln nya insikter om vad som kännetecknar industriella uppfinningar som resulterat från samarbete mellan universitet och industri, inklusive deras relativa teknologiska betydelse.

Läs artikeln här

Läs mer om DRUID här