Arkeologidagen 2019 blev en publikmagnet

Banbrytande tvärvetenskapliga samarbeten stod i fokus när årets upplaga av Arkeologidagen gick av stapeln vid Institutionen för historiska studier. Dagens föreläsningar lockade en stor publik som bland annat fick ta del av ny kunskap kring hur DNA-teknik och geofysik är på väg att implementeras inom arkeologisk forskning.

Trängsel utanför stora hörsalen

Från institutionen för historiska studier var tre föredragshållare representerade. Bland annat höll professor Peter Fischer en presentation om en arkeologisk expedition på Cypern. Dessa fynd presenterades även i Vetenskapsradion Historias reportage från juli 2018, ”Bronsålderstadens kollaps”. Doktorand Malou Blank, också känd från SVT-programmet ”De första svenskarna”, föreläste om en västsvensk megalitgrav från äldre Bronsåldern. Dessutom berättade Karl-Göran Sjögren om DNA-fynd som lett till nya kunskaper om pestens uppkomst och spridning. Även dessa fynd fick stor uppmärksamhet i svensk och utländsk press december 2018.

Tvärvetenskapliga samarbeten

- Arkeologidagen är ett bra sätt att få överblick, tycker Tony Axelsson, arkeolog vid institutionen för historiska studier och arrangör för Arkeologidagen 2019.

- Arkeologidagen är ett utmärkt sätt att mötas över institutionsgränserna. Det finns idag många olika arkeologiska företag och mycket spännande forskning och uppdrag har utförts, säger Tony Axelsson.

Tony, malou och karl-göran

Arkeologidagen präglades av forskningsresultat som uppkommit på grund av tvärvetenskapliga samarbeten. Förutom samarbeten som lett till nya rön om pestens uppkomst kan nu även tekniker med ursprung från geofysik förändra arkeologernas vardag.

- Det var många av deltagarna som var fascinerade över hur det nu är möjligt att söka av omfattande arealer inom förhållandevis kort tid, säger Tony Axelsson.

Vill du lära dig mer om våra forskares fynd?

Karl-Göran Sjögren: ”Världens äldsta spår av pest funna i Falköping

Malou Blank: ”De första svenskarna” (SVTplay)

Peter Fischer: ”Bronsåldersstadens kollaps” (Sveriges Radio)

Foto: F.v. Tony Axelsson, Malou Blank, Karl-Göran Sjögren.