Annika Ekdahl och Tandong Yao utsedda till hedersdoktorer

Textilkonstnären Annika Ekdahl och klimatforskaren Tandong Yao har utsetts till hedersdoktorer vid Naturvetenskapliga fakulteten.

Annika EkdahlAnnika Ekdahl är verksam som textilkonstnär med gobelängvävnader i stora format som sin konstnärliga uttrycksform. Under åren 2012-2017 var hon innehavare av Barbro Wingstrands gästprofessur med inriktning mot slöjd och kulturhantverk vid institutionen för kulturvård. Inom ramen för gästprofessuren har hon bedrivit utvecklingsarbete kring gobelängväv som konst, kulturarv och hantverk. Annika Ekdahl har på så sätt bidragit till att utveckla kunskap och forskning i anslutning till kandidatprogrammet Ledarskap i slöjd och kulturhantverk. Hennes bas i konstnärlig verksamhet har varit och kommer att kunna vara av stort värde i fortsatt utveckling av kompetens vid institutionen. Det konstnärliga perspektivet på kulturarv och kulturarvsinriktade verksamheter är betydelsefullt och vitalt för en kritisk förståelse för de preferenser och värdesystem som till slut är styrande för samhälleliga ställningstaganden kring kulturarvets innehåll.

Tandong YaoTandong Yao är professor och föreståndare för Institute of Tibetan Plateau Research vid Chinese Academy of Sciences. Hans forskning har varit inriktad på glaciärer och miljön på den tibetanska platån. Han är internationellt erkänd som en av de mest framstående forskarna inom cryosfäriska studier och har lett många forskningsprogram som rör miljöförändringar under de senaste 20 åren. Tandong Yao är en nära samarbetspartner för institutionen för geovetenskaper. Samarbetet handlar bland annat om gemensam forskning, handledning för doktorander och forskningsbesök. Han har gjort ett viktigt och unik bidrag till utvecklingen av institutionens undervisning och forskning.

Anneli Palmsköld kommer att vara värd för Annika Ekdahl under promotionshögtiden och Deliang Chen kommer att vara värd för Tandong Yao.

Promotionshögtiden äger rum den 20 oktober. Promotor är professor Leif Klemedtsson vid institutionen för geovetenskaper.