Anne L'Huillier
Foto: Carolina Svensson

Anne L'Huillier-rummet invigdes av nobelpristagaren själv

Fysikpristagaren invigde möteslokal på Institutionen för fysik – och minns med värme tiden i Göteborg.

I december mottog hon Nobelpriset i fysik vid en högtidlig ceremoni i Konserthuset i Stockholm. Det är under aningen mer avslappnade former som Anne L'Huillier denna måndagsförmiddag i ferbuari gästar Institutionen för fysik för att inviga ett nyrenoverat mötesrum som namngivits efter henne. Fysiks prefekt Alexander Dmitriev välkomnar Anne och tackar för att hon tagit sig tid att delta idag.

– Jag hoppas att du känner dig hemma här hos oss, tack vare dina samarbeten och utbyten med våra forskare. Idag vill vi öppna det här mötesrummet som vi uppkallat efter dig - en liten uppskattning för allt du gjort för oss. Rummet är ditt, du får gärna boka det när du vill!

Invigning Anne L'Huillier
Foto: Carolina Svensson

Efter att ha avtäckt och inspekterat informationsskylten utanför vänder sig hedersgästen och kramar om en av sina gamla kollegor från tiden som post-doc i huset. Sedan bär det vidare på mingel i personalrummet, där medarbetare från både Göteborgs universitet och Chalmers samlats för att gratulera till fysikpriset och prata gamla minnen.

– Jag älskar Göteborg, säger Anne L'Huillier. Det känns jättekul att vara tillbaka, det är som mitt andra hem i Sverige. Jag minns att jag tyckte att det var extremt exotiskt när jag kom hit första gången 1985 – så mycket snö!

Anne L'Huillier besöker Fysik
Foto: Carolina Svensson

Anne L'Huillier är professor vid Lunds universitet där hon bedriver både experimentell och teoretisk forskning inom atomfysik. Hon har dessutom nära kontakt med flera forskare och forskargrupper i Göteborg, bland annat genom arbetet med Attohallen.

Under eftermiddagen höll Anne L'Huillier en Nobelföreläsning i Runan i Chalmers Kårhus. Föreläsningen arrangeras gemensamt av Chalmers och Göteborgs universitet.

Text och bild: Carolina Svensson