Anders Broström ny gästforskare i innovation och entreprenörskap

Anders Broström är docent i entreprenörskaps- och innovationsstudier på Kungliga Tekniska högskolan (KTH). Från 1 september är han också gästforskare på Avdelningen för innovation och entreprenörskap på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Photo of Anders Broström

Anders är en naturälskande närsynt storstadsbo som efter att ha arbetat med forsknings- och utbildningsfrågor i några olika roller nu koncentrerar sig på det akademiska arbetet. Sin akademiska utbildning fick han i Linköping, Zürich och Stockholm och 2014 blev han utsedd till docent i entreprenörskaps- och innovationsstudier vid KTH.

Vad handlar din forskning om?

Den handlar om hur olika delar av samhället arbetar med att vinna ny kunskap. Jag är särskilt intresserad av hur satsningar på forskning, utbildning och innovation faller ut, och av att undersöka samspelet mellan olika aktörer i kunskapssamhället.

Vad kommer du att fokusera på som gästforskare?

Jag kommer att bidra till avdelningens forskningsverksamhet och förhoppningsvis också till forskarutbildningen på avdelningen. Jag hoppas kunna bidra med min erfarenhet av forskning om innovation och entreprenörskap, och av olika slags metoder som är användbara  i sådan forskning. Som deltidsanställd vid både GU och KTH kan jag också utgöra en länk mellan besläktad forskning i Göteborg och Stockholm.

Vad ser du mest fram emot?

Jag ser fram emot att sätta mig in i de många spännande projekt som pågår vid avdelningen, och att lära känna de nya kollegorna.