"Allt vi lärde oss på kursen kunde omsättas i Live-caset”

Studenter på ekonomie kandidatprogrammet gör internationella expansionsplaner för riktiga företag inom ramen för kursen internationellt företagande. Företagen i årets kurs kom från den digitaliserade hälsosektorn, en sektor där nya digitala lösningar förutspås kunna göra stor skillnad i samhället.

Amanda Johannesson porträtt
Amanda Johannesson

I kursen får studenterna ta fram en internationaliseringsplan för företag där de grundat i forskning utvärderar om bolagen är redo för en internationell expansion. Sedan genomför studenterna en internationell marknadsanalys som ger förslag på vilken marknad bolaget bör satsa på. Detta följs av ett förslag på etableringsform för marknaden och en marknadsstrategi.

Live-caset var en av de roligaste kurserna jag haft och gjorde verkligen att man fick relatera sin kunskap till praktiken. Allt vi lärde oss i fördjupningen kunde omsättas till caset och vi fick vara mer kreativa än någonsin! Jag uppskattade att få utmanas på annat vis än jag upplevt på andra, tidigare kurser, berättar Amanda Johannesson som går på ekonomie kandidatprogrammet.

Kursen ger möjlighet att kombinera samhällsrelevanta frågor som rör digitalisering, internationalisering och social hållbarhet.

Jag ser tidigt under kursen att studenterna motiveras och lär sig mycket av att arbeta med riktiga företag och verkliga frågeställningar, säger Mikael Hilmersson som är kursansvarig lärare.

Man har arbetat med ungefär 30 bolag under årens lopp. Årets bolag var de svenskbaserade Collabodoc och Mindfulnesscenter samt Moonbird som finns i Belgien. Bolagen brukar se ett stort värde i att få en forskningsförankrad expansionsplan.

Vi har fått nya insikter och någon som tittar med med fräscha ögon på vårt företag och kommer med idéer för vår utveckling. Vi fick tre förslag på hur vi ska ta oss in på marknaden som vi nu ska se hur vi kan använda i framtiden, säger Stefanie Broes på Moonbird.