13 miljoner till utvecklingsforskning

Tre forskningsprojekt vid institutionen för globala studier får medel från Vetenskapsrådets utlysning inom utvecklingsforskning.

Hortense Jongen och Jan Aart Scholte beviljas 4,4 miljoner kronor för ett projekt om digital legitimitet i det global Syd.

– Vi vill bidra till att fylla kunskapsluckan kring styrning av internet och utveckling. Vi kommer studera regionala samarbetsorganisationer för internetoperatörer i Afrika, Asien och Stillahavsområdet samt Latinamerika och Karibien för att få svar på hur förutsättningar för den digitala utvecklingen kan påverka demokrati och hållbar utveckling under de kommande årtiondena, säger Hortense Jongen.

Bart Klem får 4,2 miljoner kronor och kommer undersöka hur identitetshandlingar hanteras i rebellrörelser och i icke-erkända stater.

– Juridisk identitet är ett delmål i hållbarhetsagendan och viktigt eftersom avsaknaden av identitetshandlingar påverkar individers mänskliga rättigheter. Genom att titta närmare på teorier kring suveräna staters befogenheter att stifta lagar vill vi bidra till kunskaper om juridisk identitet, säger Bart Klem.

Joakim Öjendal får 4,5 miljoner kronor för att undersöka centrala dilemma i långsiktigt fredsbyggande i Kambodja och i Mocambique.

Sammanlagt är det drygt 13 miljoner som beviljats i årets utlysning inom utvecklingsforskning till forskare vid institutionen för globala studier.

Läs mer om utlysningen på Vetenskapsrådets webbplats

Text: Evelina Assarsson