13 miljoner kronor från Lundbergs Forskningsstiftelse

Av de 37 miljoner kronor som IngaBritt och Arne Lundbergs Forskningsstiftelse delat ut 2021, går merparten till forskare inom Göteborgs Universitet. SCCR-forskaren Eva Forssell-Aronsson får med sina 13 miljoner kronor det största anslaget i årets utdelning.

När 2021 års mottagare av IngaBritt och Arne Lundbergs Forskningsstiftelse presenterades, stod det klart att hela åtta forskare tillhör Göteborgs Universitet. Fem av dessa finns inom kliniska vetenskaper och de får tillsammans över 21 miljoner av året totala belopp på 37 miljoner kronor.

Störst bidrag får professor Eva Forssell-Aronsson på Sahlgrenska Centrum för Cancerforskning, som erhåller 13 miljoner kronor och nu kan köpa in en kombinerad magnet- och positronkamera för forskningen om radioaktiva läkemedel vid spridd cancersjukdom.

Läs mer om 2021 års anslag från IngaBritt och Arne Lundbergs Forskningsstiftelse.