Göteborgs universitet
Skrivarresidens Villa Martinson, belägen strax intill Jonsereds herrgård
Få skaparlust och skrivro i Villa Martinsons skrivarlägenheter.
Foto: Susanne Skyllberg

Skrivarresidens Villa Martinson

Ansök om vistelsestipendium till Villa Martinson – skrivarresidenset strax intill Jonsereds herrgård. I huset finns fem skrivarlägenheter som du som forskare, författare eller journalist kan få utnyttja via stipendium.

Villa Martinson - en månads skrivro

Villa Martinson är belägen vid sjön Aspen i kanten av Bokedalens naturreservat, strax intill Jonsereds herrgård. Huset är uppkallat efter Harry Martinson, som i sin ungdom tillbringade en tid i Jonsered.

I Villa Martinson finns fem lägenheter som forskare, författare och journalister kan utnyttja för arbetsvistelser. Vistelsetiden är vanligtvis en månad. För vistelse krävs ett vistelsestipendium, som du själv måste ansöka om och få beviljat.

Många stipendiater har vittnat om hur Villa Martinson med sin natursköna omgivning och rofyllda miljö ger goda möjligheter till koncentrerat arbete.

Ansök om vistelsestipendium

Huvudman för Villa Martinson är Jonseredsstiftelsen, ett samverkansorgan för Partille kommun och Göteborgs universitet.  Stipendierna finansieras av olika stiftelser och fonder.

Ansök hos Jonseredsstiftelsen

I flertalet fall ska ansökan göras hos Jonseredsstiftelsen genom ansökningsformulär på Partille kommuns hemsida.

Ansök direkt hos enskild stiftelse eller fond

I några fall görs ansökan direkt hos den enskilda stiftelsen eller fonden. Tidpunkt för ansökan kan där variera. På följande länkar hittar du mer information om dessa stiftelser och fonder:

Datum uppdateras i takt med att stipendiefinansiärer släpper information om kommande ansökningsperiods sist ansökningsdatum.

Ansök hos Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande vid Göteborgs universitet (PIL)

Även genom PIL kan ges möjlighet för skrivarvistelser i Villa Martinson – primärt inom det högskolepedagogiska fältet. Dessa vistelser kan vara av varierande längd, efter överenskommelse.

Möjligheter och service

Friluftsliv

Villa Martinson är belägen i direkt anslutning till Bokedalens naturreservat och dess vandringsleder och till sjön Aspen med fina badmöjligheter. Ett stenkast från huset, nedanför herrgårdsbyggnaden, ligger prisbelönta Jonsereds trädgårdar med möjlighet att slå sig ned bland rosenbuskar, perenner och kulturväxter. I herrgårdsområdets hagar betar hästar och får, och naturen bjuder på rikt fågelliv.

Mat

I Jonsereds trädgårdar finns Jonsereds Trädgårdscafé. När universitetet har öppet herrgårdsbyggnaden för verksamhet kan stipendiat i vanliga fall förbeställa, köpa och inta lunch i den vackra matsalen. Det finns också bageri och matställen  i den vackra gamla bruksmiljön i Jonsereds fabriker. Ytterligare mat- och servicemöjligheter finns inne i Jonsereds samhälle.

Närhet till Göteborg och kringliggande städer

Du kan enkelt ta dig till Göteborg eller närbelägna städer längs sträckan Göteborg-Alingsås med pendeltåg på Jonsereds station. Resa till Göteborgs central tar tolv minuter, till Alingsås central 26 minuter. Gångavståndet från Villa Martinson till stationen är ca 800 meter, på den vackra vägen genom Bokedalens naturreservat. För tågtider se Västtrafik.

Foto: Susanne Skyllberg
Villa Martinson ligger ett stenkast ifrån Jonsereds herrgårdsbyggnad