Bertil Lindmark
Foto: Nina Raun

Världskänd profil från läkemedelsindustrin ny gästprofessor

Bertil Lindmark är innovatören som vill göra skillnad. Efter en lång karriär inom den internationella läkemedelsbranschen tar sig han nu an rollen som ny gästprofessor i innovation och entreprenörskap vid institutionen för medicin. Här berättar han om sitt mest utmanande jobb, vad som krävs för att lyckas som entreprenör och varför vi borde tänka mer som Oppfinnar-Jocke.

Bertil Lindmark brinner för att skapa innovation. Med många års erfarenhet av att ansvara för innovationsarbete inom den internationella läkemedelsindustrin med flera chefsuppdrag vet han vad som krävs.

– En sak är att ha en unik idé, men utan en enorm motor och hjälp från andra kommer du inte långt, säger han.

Därför sker mycket av innovationerna inom företag, menar Bertil Lindmark.

– Att skapa innovationer är ett teamarbete. Du måste få chefer och kollegor att tro på din idé för att vilja hjälpa dig. Det krävs både IQ och EQ för att lyckas, säger han.

För närvarande arbetar han som Chief Medical Officer på det belgiska biotechbolaget eTheRNA immunotherapies. Fokus ligger på forskning på immunterapi som behandlingsmetod, bland annat mot olika typer av cancer.

Från Astra Zeneca till internationell karriär

Bertil Lindmark valde att studera till läkare eftersom han ville göra skillnad. Studierna genomfördes vid Lunds universitet. Efter en doktorsexamen inom molekylär epidemiologi väntade jobb på Astra Zeneca 1991. Det blev hans språngbräda ut i världen.

På Astra Zeneca arbetade han i 19 år som bland annat medicinsk chef inom Respiratory och Inflammation och slutligen som Global Vice President inom samma område. Under Bertil Lindmarks tid utvecklades flera numera världsledande läkemedel mot bland annat astma och KOL.

– Mest stolt är jag för att ha varit med och tagit fram astmamedicinen Symbicort. Den används idag av människor världen över, säger han.

Utmaningar i ledarskap

Bertil Lindmark har även stött på många utmaningar under sin karriär. Bland annat som global R&D chef för det spanska läkemedelsföretaget Almirall, där han arbetade mellan 2011-2014 med ansvar för att leda forskning, innovation- och utvecklingsarbete inom företaget.

– De hade en väldigt auktoritär ledarstil som gick tvärtemot min egen ledarskapsfilosofi. Jag arbetade mycket med att få de anställda tänka kreativt och komma med egna åsikter och idéer, säger han.

Trots de interna utmaningarna och det faktum att han ansvarade för 500 personer på tre anläggningar i två länder, så räknar han tiden på Almirall som sitt roligaste jobb.

– Där fick jag verkligen chansen att påverka och möjlighet att göra skillnad, säger han.

Hos varje barn bor en Oppfinnar-Jocke

Som ny gästprofessor brinner Bertil Lindmark för att skapa bättre förutsättningar för innovation. Ett vanligt problem som entreprenörer möter är finansiering.

– Som entreprenör måste du få in yttre kapital för att förverkliga din idé. Samtidigt riskerar du att du till slut sitter med världens bästa idé som någon annan äger - det blir ett slags Moment 22, säger han.

Som entreprenör får du också vara beredd på att satsa allt eller inget, menar han. Det är en ofta osäker tillvaro som passar långt ifrån alla. Många är inte beredda på att överge sitt bekväma liv för att ge sig ut på en snårig resa med många hinder längs vägen och utan garantier att lyckas.

– Att vilja bli entreprenör är som att vilja bli professionell fotbollsspelare. Många kan spela fotboll, men få kommer bli nästa Zlatan, säger han.

Som barn är vi alla entreprenörer, menar Bertil Lindmark. Vi inspireras av Oppfinnar-Jocke i Kalle Anka och ser nya lösningar till allt. Det är ett tankesätt som sedan försvinner alltmer då vi blir äldre.

– Alla kan inte bli entreprenörer, men förmågan att våga tänka utanför boxen är det som skapar utveckling. Det är ett tankesätt vi alla kan ha nytta av i vår vardag, säger han.

Med fokus på innovation och folkhälsa

I rollen som ny gästprofessor hoppas han kunna bidra med sina erfarenheter. Han kommer också att fungera som stöd och inspiratör i formandet av den nya organisationen inom Avdelningen för samhällsmedicin och folkhälsa, som nu får namnet School of Public Health and Community Medicine.

Avdelningschef Max Petzold är mycket nöjd med rekryteringen.

– Bertil har ett mycket omfattande kontaktnät och erfarenheter inom läkemedelsindustrin. Detta i kombination med hans läkarutbildning ger oss en kraftfull ökning av vår grupp för innovation och entreprenörskap. Han har också ett värdefullt industriperspektiv som kommer kunna hjälpa oss i nyttiggörandet av vår forskning, säger Max Petzold, avdelningschef.

Bertil Lindmark tillträdde sin treåriga tjänst som gästprofessor i innovation och entreprenörskap 1 augusti. Han tillhör avdelningen för samhällsmedicin och folkhälsa.

Fakta Bertil Lindmark

Ålder: 64 år
Utbildning: utbildad läkare (MD) och doktor i Molekylär Epidemiologi (PhD), Lunds universitet
Arbetslivserfarenhet i urval: tidigare Global Vice President på Astra Zeneca, global R&D chef på Almirall i Spanien, Chief Medical Officer på ASLAN Pharmaceuticals i Singapore, nu Chief Medical Officer på eTheRNA immunotherapies i Belgien.
Familj: gift, två biologiska barn och fyra bonusbarn
Bor: Nyhamnsläge och Mechelen, Belgien
Fritidsintressen: laga och äta mat, läsa historiska böcker, spela gitarr
Hemlig talang: trolleri för barn, även självlärd konstnär