Nya Karolinska Solna
Foto: Holger Ellgaard

Materialiseringen av förändringar: hur den fysiska miljön främjar, förhindrar och modifierar organisationsförändringar

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2020 - 2024
Projektägare
Förvaltningshögskolan

Kort beskrivning

Syftet med detta forskningsprojekt är att undersöka vilken inverkan förändringar i den fysiska sjukhusmiljön har på de sjukvårdande professionernas dagliga praktiker.

Sjukvården står inför ett starkt förändringstryck på grund av snabba teknologiska, demografiska och ekonomiska förändringar i samhället. Detta har lett till en ökad användning av olika typer av managementmodeller inom sjukhusstyrning. En vanligt förekommande managementstrategi går ut på att förändra sjukvårdens arbetssätt genom att göra förändringar i den fysiska sjukhusmiljön. Forskning om styrning i organisationer har dock sällan undersökt denna materiella aspekt av organisationsförändringar.

Projektet genomför etnografiska studier vid två av Sveriges största universitetssjukhus, Karolinska Universitetssjukhuset i Solna och Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Båda dessa universitetssjukhus har genomfört genomgripande förändringar i den fysiska sjukhusmiljön under senare år, men de har valt att göra detta på olika sätt. Genom uppförandet av en helt ny sjukhusbyggnad valde den politiska ledningen för Nya Karolinska Solna en radikal förändringsstrategi som syftade till att förändra arbetssätt och professionella normer i hela Stockholmsregionen. Norrlands universitetssjukhus, däremot, valde en mer inkrementell förändringsstrategi som gick ut på att förändra arbetssätt genom renovering och upprustning av befintliga lokaler.

Projektet bidrar till organisationsforskningen genom att i en komparativ design studera de materiella förutsättningarna för organisationsförändringar, samt till en utomvetenskaplig diskussion om behovet av att hitta effektiva och hållbara förändringsstrategier för att möta framtidens sjukvårdsbehov.