Bild
Porträtt på Magnus Lundgren
Foto: Emelie Asplund
Länkstig

”Priset har bidragit till min vidare kultivering som lärare”

Publicerad

Magnus Lundgren är statsvetare som undervisar bland annat om internationell politik och konflikthantering. De som nominerade honom till priset återkom till hans förmåga att entusiasmera och skapa engagemang kring ämnet. Eller som en av dem skrev: ”han återupplivade studielusten hos en trött och sliten student – bara för det förtjänar Magnus ett pris!” 

Jag lyckas fånga honom via Zoom när han nyss landat för en forskningsvistelse i Japan. Och när jag ställer frågan vad i hans sätt att undervisa det är som lockar fram den här entusiasmen blir Magnus Lundgren först närmast generad, men försöker sig sedan på en egenanalys. 

–  Jag lägger mycket vikt vid interaktivitet och jag har kanske lyckats få det att fungera på ett bra sätt, att det blir en framåtrörelse mot ett kollektivt sökande efter svar och att – över tid i alla fall – alla känner att de vågar bidra till detta, säger Magnus Lundgren.   

Samtidigt menar Magnus Lundgren att de där knepen, sätten att locka alla att delta, måste existera inom ramen för en tydlig struktur: vilka förväntningar han som lärare har på vad studenterna ska uppnå och hur de ska bete sig i klassrummet.  

– Till exempel har jag en policy om att de inte ska titta på skärm i klassen utan helt fokusera på det som har med föreläsningen att göra. Varje sådant litet störmoment förskjuter annars fokus till någon annan stans.  

– Sedan har jag de senaste terminerna också haft turen att undervisa om saker som jag själv både är mycket intresserad av och har forskat om. Tror entusiasmen skiner igenom och kanske smittar av sig.  

"Det har blivit en hel del pedagogisk litteratur." 

Prissumman har Magnus Lundgren ännu inte helt hunnit omsätta. Men det har blivit en hel del pedagogisk litteratur för att ”slipa kniven ytterligare”, liksom köp av mer allmän statsvetenskaplig litteratur.  

– För att utöka min kunskap på vissa områden helt enkelt.  

Dessutom har han kunnat täcka en del mindre kostnader i samband med forskningsvistelsen i Japan. Priset har på vis bidragit till en annan slags kultivering, mötet med en annan akademisk kultur, andra studenter. Vilket Magnus Lundgren menar främjar hans roll som lärare på flera sätt.  

– Jag får internationell erfarenhet i en kultur där jag inte varit tidigare. Vilket jag tror gör det lättare att vid GU bemöta internationella studenter; ju mer internationell erfarenheter en lärare har av olika kulturer och olika akademiska miljöer desto lättare blir det att ta emot studenter och särskilt utbytesstudenter som redan har erfarenheter av annan akademisk kontext.  

Bra med olika sätt att premiera pedagogisk utveckling 

Magnus Lundgren tycker det är bra att universitet har pedagogiska priser som kan bidra till att uppmärksamma utbildningsområdet, vilket inom exempelvis meritering annars många gånger väger lätt.   

– Därför är det bra att det finns olika sätt att premiera dem som försöker göra det där lilla extra, säger Magnus Lundgren.  

– Ett universitet bör ha flera olika system, olika incitament, för bra undervisning, helt enkelt.  

Teknologiska utvecklingen en utmaning 

Den teknologiska utvecklingen med AI menar Magnus Lundgren är en utmaning som alla kommer behöva förhålla sig till. Och på tal om att ”kultivera sig som lärare” som han uttrycker det, så är det där ”knivarna behöver slipas”.  

– Vi måste fråga oss vad utvecklingen innebär för den typ av undervisning vi har haft och vart vi är på väg. Vilka färdigheter vill vi främja, och på vilket sätt? Vad innebär det för olika examinationsformer? Många av de klassiska formerna – hemtenta, uppsats, andra – är kanske inte helt meningslösa men måste i vart fall få en helt annan roll.  

– Om det inom GU finns extra resurser för pedagogik menar jag det är dit de borde allokeras. Så att vi hänger med i utvecklingen och kanske till och med kan ligga lite i framkant.