Länkstig

Globala målen 4: God utbildning för alla

Publicerad

Kunskap är makt och utbildning en nyckel till utveckling. Teknikutvecklingen förändrar hur vi lär och undervisar – och väcker frågor om hur språk och digitala verktyg formar lärandet.

Bild
Illustration av utbildning för alla i collage
Foto: Erika Hoff

Undervisning och lärande i en digital tid

Digitaliseringen förändrar hur vi lär och undervisar. Den innebär både risker och möjligheter och kan spela en viktig roll i att möta de utmaningar som skolan, högre utbildning och livslångt lärande står inför. Vid forskningscentret CREDtech undersöker forskare hur digital teknik påverkar hur människor lär, undervisar och skapar kunskap – i vardagen, i klassrummet och i samhället i stort.

https://www.credtech.se/sv

Att förstå biologins språk

Varför är det så svårt att förstå biologins språk? För många elever blir fackspråket ett hinder för lärande. Doktoranden Charlotte Lennartsdotter undersöker hur lärare arbetar med texter, läsning och skrivande i biologiklassrum och hur undervisningen kan stödja elevernas språkutveckling. Hennes forskning ska utveckla lärarutbildningen inom naturvetenskaplig ämnesdidaktik och stärka tilliten till naturvetenskap i en alltmer faktaresistent tid.

Visualisera fysikens lagar

Forskargruppen Physics Education Research (PER) utvecklar experiment, simuleringar och videor som gör fysikundervisning mer begriplig och engagerande. Genom att förena fysikforskning och pedagogik undersöker gruppen hur visualisering och varierade undervisningssätt kan fördjupa förståelsen av fysikens grundläggande idéer. De tar också fram fjärrstyrda laborationer och medverkar i lärarutbildning och fortbildning för att stärka fysikundervisningen.

 

symbol för globala målet 4