– Nationalekonomi handlar inte om ekonomi per se, som många tror, utan om resurser, om oss människor och hur vi beter oss. Inte minst vilka val vi gör i ekonomiskt intressanta situationer.
Den beskrivningen lånar sig väl till att göra experiment i klassrummet. Vilket Louise har gjort. Med ett antal scenarier, tretton olika har hon kommit upp i fram tills nu, låter hon studenterna agera olika aktörer i någon specifik situation.
– De kan vara konsumenter eller bönder, eller företag som har incitament att bilda karteller med andra..
De här ”lekarna” eller experimenten – Louise Holm använder båda begreppen – genererar ett antal beteendeobservationer som Louise Holm och gruppen gemensamt sedan kan analysera för att se om de stämmer med ekonomisk teori eller inte. Så istället för att bara läsa om teorier, som att vid fullständig konkurrens är vinsten noll för alla på lång sikt, genomför Louise först ett experiment.
– Jag gillar att kalla det experiment för det får studenterna att tänka att här kan nästan vad som helst hända. Men i realiteten blir utfallet oftast i linje med vad ekonomisk teori säger.
Experimenten blir ett effektivt sätt att plocka ned de abstrakta begreppen till konkret verklighet och få studenterna att efter kursen bättre minnas vad teorierna egentligen handlar om.
Kunde investera i teknik
Pengarna från pedagogiska priset har Louise Holm investerat dels i en iPad som hjälper henne att röra sig lättare i klassrummet. Dessutom har hon skaffat bra hörlurar och mikrofon så att hon kan spela in sina föreläsningar och dela med klassen innan de ses.
– Med det kan vi istället ägna tiden tillsammans till sådant som inte går att ersätta med en bok eller föreläsning. Sådant som kräver att vi träffas på campus för att utföra.
– Den här pedagogiken gör också att studenterna gärna vill vara närvarande. De kommer till campus för att vara med i klassrumstillfällena och för att träffa sina klasskamrater. En positiv bi-effekt i en tid när det inte alltid är enkelt att locka dem hit.
Inspelade föreläsningar ger tid åt experiment
Än så länge har Louise Holm hunnit med några få inspelade föreläsningar, men det är något hon siktar på att utveckla mer. Inspelade föreläsningar frigör många timmar i hennes kursbudget, vilket skapar utrymme för att jobba med klassen på andra sätt.
– Ibland kan jag ha en klass om nittio studenter. Vissa experiment kanske kräver att man är max trettio, och med inspelade föreläsningar får jag tid att göra experimentet tre gånger om.
– Jag gör det här för min egen och studenternas skull, men det är såklart också jättekul att andra uppmärksammar det via pedagogiska priset. Det blir en bekräftelse på att ja, det är rätt sätt att undervisa på.
– Och studenterna älskar det!