Bilden är genererad av en artificiell intelligens.
Foto: Craiyon (AI)

De automatiserade styrsystemens politik: implikationer för offentlig förvaltning och jämställdhet

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektets storlek
Projekttid
2023 - pågående
Projektägare
Förvaltningshögskolan

Finansiär
Vetenskapsrådet

Kort beskrivning

Tidigare forskning har visat att automatisering tenderar att reproducera strukturell ojämlikhet i samhället. Men medan den forskningen har haft stort fokus på teknologin, fokuserar det här projektet på organiseringen och styrningen av den svenska digitaliseringspolitiken.

Digitalisering och användandet av automatiska styrsystem, så som automatiserat beslutsfattande, ökar i offentlig sektor. Den digitala expansionen kan identifieras på flera håll i offentliga verksamheter och har visat sig generera en mängd utmaningar. Exempelvis visar tidigare studier att automatiserade system tenderar att reproducera strukturell ojämlikhet i samhället och de förändrade arbetsformerna i offentlig sektor väcker frågor om hur centrala demokratiska förvaltningsvärden, så som transparens och ansvarsutkrävande, skyddas och upprätthålls i den digitala utvecklingen.

Medan tidigare forskning har fokuserat på viktiga aspekter av teknologins möjligheter och begränsningar i förhållande till demokrativärden, kommer det här projektet att rikta ljuset mot organiseringen och styrningen av den svenska digitaliseringspolitiken, i syfte att undersöka de värden, makt- och styrrelationer som präglar mötet mellan automatiska styrsystem och den offentliga förvaltningen och hur detta påverkar politiska mål om social jämlikhet med fokus på jämställdhet mellan kvinnor och män.

Foto: Stable Diffusion (AI)

Genom en empirisk studie av nationella policies, Sveriges centrala myndighetsnätverk respektive kommunnätverk för digitaliseringspolitiken samt lokala partnerskap för genomförande av digitaliseringsprojekt kommer projektet att särskilt undersöka hur den övergripande politiska styrningen och organiseringen påverkar förutsättningar för

1. jämställdhet på nationell och lokal nivå och
  2. handlingsutrymme och expertis i offentlig förvaltning.

Forskningsresultaten kommer att bidra med en bred och viktig kunskap om digitaliseringens politiska landskap och dess roll i den nya samhällsutvecklingen. Denna kunskap behövs för att förstå pågående och framtida förändringar i den offentliga förvaltningens funktion och de konsekvenser för social jämlikhet som dessa genererar.

Projektdeltagare

Vanja Carlsson (projektledare), Förvaltningshögskolan