Avindustrialisering och återindustrialisering: Svensk textil och beklädnadsindustri 1975–2005

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2020 - 2022
Projektägare
Umeå universitet i samarbete med Avd. för ekonomisk historia, Institutionen för ekonomi och samhälle

Finansiär
Jan Wallanders och Tom Hedelius stiftelse samt Tore Browaldhs stiftelse

Kort beskrivning

Syftet med projektet är att analysera drivkrafterna bakom textilindustrins expansion i Sverige efter 1970-talets strukturkris. Utgångspunkt tas i den växande litteraturen om ”andra vågens globalisering”. Projektet är teoretiskt förankrat i ett synsätt om kreativ förstörelse och industriell förnyelse kombinerat med teorier om teknologisk och institutionell förändring, samt statens roll för företagsstrategier och marknadsbeteende. Projektet studerar hur företag, ägare och stat i Sverige agerat under perioder av radikal teknisk utveckling och förändrade marknadsförutsättningar, vilket ger kunskap om återindustrialisering och omlokalisering i en pågående ny global arbetsdelning.