Vems liv är värt pengar? Om schizofreni och suicid.

Forskning

Hur är det ställt med jämlikheten inom vården? Schizofreni är en allvarlig sjukdom med betydande konsekvenser för individen som har sjukdomen, för närstående, sjukvården och samhället.

Seminarium
19 nov 2019
Plats
Jonsereds herrgård, William Gibsons väg 21

Arrangör
Jonsereds herrgård i samverkan med Schizofreniförbundet och Folkhälsomyndigheten

Psykosåterfall är en akut riskfas, och personer med schizofreni lever i genomsnitt 10-25 år
kortare jämför med befolkningen i stort. Varför är det så?

Vilka sjukdomar får kosta? Vems liv är värt pengar, och vems hälsa värd uppföljning? På vilka platser i Sverige? Om status och skam bland sjukdomar, ojämlik livslängd, ojämlik geografi och till syvende og sist: prislappen på en människa i relation till nya, moderna mediciner.

Lennart Lundin leg. psykolog och 1:a vice ordförande Schizofreniförbundet, Erik Jedenius fil.dr. neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, medicinsk rådgivare Janssen-Cilag, Magda Waern professor, överläkare allmän psykiatri och suicidologi, Institutionen för neurovetenskap, Sahlgrenska akademin, Andreas Gremyr och Nils Sjöström verksamhetsutvecklare, Psykiatri Psykos, Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

---

Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat.

Är du som aktör intresserad och önskar att, i mån av plats, delta i seminariet? Maila ditt intresse till jonseredsherrgard@gu.se tillsammans med namn, organisation och din roll inom denna, samt vilken ingång du har till seminariets ämne.