Skrivmaskin, vintage

Vad gör litteraturen med sin frihet?

Kultur & språk

"Lev inte i lögn" kallade Aleksandr Solzjenitsyn en av sina mest berömda essäer. "Lev i sanning", skrev dissidenten Vaclav Havel, och formulerade så både ett litterärt och ett politiskt projekt. Men vad är egentligen den sköna litteraturens förhållande till minne och politik?

Seminarium
1 sep 2021
Antal platser
Fritt inträde

Föranmälan krävs. Görs till jonseredsherrgard@gu.se
Arrangör

I östra Europa har författare länge haft rollen som sanningssägare och litteraturen varit en plats för uppgörelser med politiska regimers tvistade versioner av såväl historien som samtiden. Den traditionen är fortfarande levande och författare utför inte sällan det minnes- och tolkningsarbete som kontrollerade medier eller akademier försummar.

Det är en litteratur där historia och historier är minst lika mycket pågående kamp som stelnat arkiv. Men vad är egentligen den sköna litteraturens förhållande till minne och politik? Hur ser diktens sanningsbegrepp ut? Program på svenska och engelska.

Obs! Antalet platser är begränsat, föranmälan krävs. Mejla din anmälan till jonseredsherrgard@gu.se

Inledning:
Sanne Kofod Olsen, dekan Konstnärliga fakulteten, Göteborgs universitet

Uppläsningar & samtal:
Sergei Lebedev, författare, Ida Börjel, författare och Ola Larsmo, författare och styrelseledamot PEN International.

Konferencier & samtalsledare: Carl Henrik Fredriksson programdirektör Debates on Europe och grundare av Eurozine.

Kortpresentation av nyutkommen antologi:
Ett år i Belarus - röster inifrån en folkresning, red. Mikael Nydahl och Ida Börjel. Antologi tillgänglig vid bokbord.

Arrangörer: Jonsereds herrgård och Konstnärliga fakulteten, båda vid Göteborgs universitet, Debates on Europe (ett samarbete mellan S. Fischer Stiftung och Deutsche Akademie für Sprache und Dichtung), Sveriges Författarförbund, Svenska PEN och Göteborgs Stadsteater.