Foto: Konstnär Joonas Sildre

Utställning: Messages from Ukraine

Kultur & språk
Samhälle & ekonomi

Vad hände de första veckorna efter Rysslands invasionskrig av Ukraina i februari 2022? Välkommen till utställning på Landvetters kulturhus, baserad på Gregg Bucken-Knapps och den estniske serietecknaren Joonas Sildres gemensamma bok "Messages from Ukraine".

Utställning
18 mar 2024 - 8 apr 2024
Landvetters Kulturhus, Guldsmedsplatsen 1, Landvetter

Arrangör
Jonsereds herrgård & International Centre i samverkan med Landvetters kulturhus, Härryda kommun

Välkommen till vernissage och utställning på Landvetters kulturhus. Utställningen baserar sig på Gregg Bucken-Knapps, professor i offentlig förvaltning och den estniske serietecknaren Joonas Sildres gemensamma bok Messages from Ukraine, en kort grafisk roman som utspelar sig under krigets första dramatiska veckor i Ukraina. Boken bygger på textmeddelanden från 15 ukrainska medborgare verksamma inom fältet migration/integration.

Läs mer om vandringsutställningen och se turnéplan

OM MESSAGES FROM UKRAINE – BOKEN OCH UTSTÄLLNINGEN
Messages from Ukraine är utgiven av University of Toronto Press, som har beslutat att låta bokens intäkter gå till Canada-Ukraine Foundation, en stiftelse som erbjuder humanitärt stöd till människor i Ukraina. Utställningen är finansierad av medel från Svenska Institutet.
Titta på trailern till boken här

För allmänna frågor och pressförfrågningar: jonseredsherrgard@gu.se
För frågor kring boken Messages from Ukrainegregg.bucken-knapp@spa.gu.se