Fiskenät under vattnet

Utfiskningen av haven - hur vänder vi skutan?

Hållbarhet & miljö
Naturvetenskap & IT
Samhälle & ekonomi

Fiskbestånden minskar kraftigt världen över, och utfiskningen utgör det största hotet mot våra hav med kedjereaktioner som sträcker sig bortom det marina och påverkar allt liv på planeten. Ländernas sammanlagda fiskekvoter överstiger internationella restriktioner. Och på andra sidan lokala restriktioner och nationsgränser väntar rovfiskets fångstnät.

Seminarium
8 sep 2021
Jonsereds herrgård, William Gibsons väg 21

Jonseredsseminarium.
Jonsereds herrgård Göteborgs universitet och Naturskyddsföreningen Göteborg

Den globala ojämlikheten gör kampen om levebröd allt hårdare. I vinstintressen dammsugs havet på fisk, vilket resulterar i storskaliga förändringar av ekosystemen och rubbade näringskedjor som påverkar hela havsmiljön. När fiskar fiskas för att bli mat åt andra fiskar och oönskad bifångst kastas tillbaka i havet är det meningslösa dödandet ett faktum.

Fiskodlingar är inte sällan sjukdomsodlingar och dödsfällor. Hur behöver nationella fiskeförvaltningar och samarbete över nationsgränserna utvecklas för att förvalta ett gemensamt fiskebestånd på ett hållbart vis? Hur kan vi arbeta fram lösningar, som i sin tur inte alstrar nya problem?

Medverkande: Isabella Lövin vice statsminister & miljö- och klimatminister 2019–2021, språkrör Miljöpartiet 2016–2021, Jakob Granit generaldirektör Havs- och vattenmyndigheten, Lena Gipperth professor i miljörätt, föreståndare Centrum för hav och samhälle vid Göteborgs universitet, Peter Löfgren journalist, redaktionschef Deep Sea Reporter, och Johanna Källén Fox sakkunnig marint områdesskydd, projektledare Skyddat hav, Naturskyddsföreningen.

INBJUDNINGAR
Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat.

ÖNSKAR DU DELTA?
Är du som aktör intresserad och önskar att, i mån av plats, delta i seminariet? Maila ditt intresse till jonseredsherrgard@gu.se tillsammans med namn, organisation och din roll inom denna, samt vilken ingång du har till seminariets ämne.