Frihetsgudinnan mot bakgrund av amerikanska flaggan

USA-valet 2020: Komplexitet, kris och kaos

Forskning
Samhälle & ekonomi

JONSEREDSSEMINARIUM. 2020 är ett annorlunda valår i USA, präglat av coronapandemin med finanskris, arbetslöshet, fattigdom och eskalerande etniska konflikter i kölvattnet. Samtidigt pågår en autokratiseringsprocess bland västvärldens demokratier, inte minst i Trumps USA.

Seminarium
15 sep 2020
Digitalt seminarium via Zoom

Bra att veta
Jonseredsseminarium.
Arrangör
Jonsereds herrgård och Folkuniversitetet

Vad är det egentligen för land som går till val i november? Efter decennier med inflytelserik amerikansk populärkultur är det lätt att hemfalla åt såväl självidentifikation som att utpeka den Andre.

Frågan är hur vi i Sverige kan fördjupa vår förståelse för dagens USA. Hur kan vi begripa och bäst beskriva den brokighet som utmärker politik, religion, vardagsliv och skillnaderna mellan landets många delstater? Och hur allvarlig är den pågående urlakningen av landets demokrati?

Staffan I. Lindberg professor statsvetenskap och föreståndare V-Dem Institutet vid Göteborgs universitet
Roland Poirier Martinson fil.dr. teoretisk filosofi och författare, redaktör Timbro.
Elizabeth Wallentin statsvetare och PR-konsult, vice chair Amerikanska Handelskammaren i Sverige
Fouad Youcefi USA-korrespondent SVT
Martin Gelin USA-korrepondent Dagens Nyheter och författare
Fredrika Spindler docent i filosofi och översättare, New Orleans USA
Andreas Utterström communikationskonsult Commercial Content
Ola Larsmo författare, PEN International
Arne Rasmusson professor i systematisk teologi, Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion vid Göteborgs universitet

OBS Med anledning av Folkhälsomyndighetens och Göteborgs universitets riktlinjer hålls digitalt seminarium. Vid ev. lättade restriktioner flyttas seminarium till Jonsereds herrgård.

INBJUDNINGAR
Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat.

ÖNSKAR DU DELTA?
Är du som aktör intresserad och önskar att, i mån av plats, delta i seminariet? Maila ditt intresse till jonseredsherrgard@gu.se tillsammans med namn, organisation och din roll inom denna, samt vilken ingång du har till seminariets ämne.