Seminarium på Jonsereds herrgård

Tradita innovare innovata tradere - Göteborgs universitet i tid och rum

Forskning

Vilka är Göteborgs universitets kärnvärden inför 2020-talet? På uppdrag av Göteborgs universitetsstyrelse och rektor inleds nu ett visionsarbete med utgångspunkt i kollegiala diskussioner om hur akademiska värden förverkligas i en framtid präglad av demografiska, klimatmässiga och teknologiska förändringar.

Seminarium
23 apr 2020
Jonsereds herrgård, William Gibsons väg 21

Jonsereds herrgård

Hur kan universitetet vara en kraft över tid och rum genom att strategiskt balansera tidlösa ideal om akademisk frihet med tidsbundna behov att lösa globala utmaningar och säkra samhällets kompetensförsörjning? Vad händer när universitetets grundläggande oberoende ifrågasätts och hotas i ett förändrat europeiskt politiskt landskap? Vilken inverkan har olika styrningsprinciper på universitets kärnvärden? Hur komplicerar faktorer som oberoende och konkurrens, tillit och evidens varandra? Hur förändras universitetets autonomi av teknologiska genomslag, och hur förvaltas opartiskhet i relation till demografiska förändringar?

Fredrika Lagergren Wahlin, vicerektor för samverkan vid Göteborgs universitet, och Thomas Karlsohn, professor i idé- och lärdomshistoria, Uppsala universitet.

---

Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat.

Skulle du vilja delta i något av dem om plats finns maila ditt intresse till jonseredsherrgard@gu.se och berätta ditt namn, din organisation och roll inom denna, samt vilken ingång du har till seminariets ämne.