Bild
The Brave Space
Kultur & språk
The Brave Space – att göra plats för mod och omdöme på universitetet.
The Brave Space – att göra plats för mod och omdöme på universitetet.
Symposiet The Brave Space tar sin utgångspunkt i temat kring beredskap att delta i dialoger, samtal och situationer präglade av spänning, konflikt och ansvar. I stället för att undvika det svåra bjuder vi in till reflektion kring yrkesroller, akademiska normer och pedagogiska praktiker inom akademin. Genom presentationer, konkreta exempel och erfarenhetsbaserade samtal belyser vi hur omdöme kan praktiseras i situationer där normer krockar, roller prövas och där inga enkla svar finns. Målet är inte konsensus, utan att möjliggöra professionell och institutionell utveckling genom ökad medvetenhet och gemensamt utforskande.
Symposiet riktar sig till forskare, lärare, tekniker, samordnare, studievägledare och annan administrativ personal som verkar i miljöer där målkonflikter, förväntningar och ansvar möts. Där det professionella och mänskliga omdömet blir avgörande. Evenemanget är en del av Wellbeing Makerspace, ett utvecklingsarbete vid HDK-Valand där kollegialt lärande och akademisk vardag får mötas och fokus ligger på de delar av akademiskt arbete där omdöme, ansvar och yrkesetik får ta plats.
Moderator för symposiet är Karin Klingenstierna som, utöver moderator, är konferencier och sångerska. På GU har hon bland annat lett podden Hur vet vi det. 2018 gav hon tillsammans med Åsa Lindell ut boken Yrke: Moderator. En bok om konsten att leda på scen. Från början är Karin Klingenstierna är gymnasielärare i språk.
Lina Eriksson, professor, Statsvetenskapliga institutionen
I sin forskning fokuserar Lina Eriksson på sociala normer och hur de styr vårt beteende. Hon analyserar hur normer uppstår, varför de är svåra att förändra samt hur genom medvetet arbete kan stötta en förändring och utveckling av normer. Lina Erikssons intresse för hur man medvetet kan förändra sociala normer startade i samband med ett uppdrag för World economic forum rörande hur sociala normer hjälper eller stjälper ekonomisk utveckling.
Under seminariet får vi ta del av två praktiska exempel på hur institutioner arbetat med interna roller och funktioner för att därefter översätta till praktisk pedagogik och strategier i möten med studenter.
Mia Prim, lektor och viceprefekt
Sara Mcgarvie, adjunkt
Hillevi Prell, lektor
Institutionen för kost- och idrottsvetenskap har i projektform arbetat med att förbättra tillgängligheten i lärmiljön. Tillsammans har studenter och anställda identifierat styrkor och svagheter för en mer tillgänglig och inkluderande utbildningsmiljö. En pågående pilotomgång ska ligga till underlag för en institutionsgemensam policy.
Elin Lundsten, lektor
Lise-Lotte Gustafsson, studievägledare
Under 2024 genomförde institutionen ett projekt om studenters hälsa som riktade sig till alla medarbetare med studentkontakt vid institutionen. Med psykolog från studenthälsan fördjupade man sig i frågor kring professionellt bemötande och faktorer i studenternas arbetsmiljö som påverkar hälsan. Tillgängliga lärmiljöer och akademiska normer var teman i det fortsatta arbetet på institutionen. I presentationen visar man samarbete mellan yrkesgrupper som förutsättning för pedagogisk utveckling och god arbetsmiljö.
Stefan Jensen, adjunkt och studierektor
Lotta Kvist, lektor
Genom forumet Well-being maker space vill HDK-Valand överbygga de klyftor som kan uppstå när frågor gällande studenthälsa är utspridda över flera funktioner inom olika delar av organisationen. Genom forumet finns det utrymme att diskutera samt lära sig om och av varandra. Som namnet antyder är ambitionen att våga testa och laborera fram lösningar för att nå visionen om att uppnå kulturförändringar hos både student och personal. Seminariet The brave space är ett exempel på ett sådant utforskande.
I panelen medverkar: