Bilden föreställer en stolpverkskonstruktion
Foto: Jack A Sobon

Studieresa till New England, USA, med fokus på timber frame-byggnader

Hållbarhet & miljö

Är du medlem i branschföreningen Byggnadsvårdsföretagen eller Stolpverk Norden? Välkommen att följa med på studieresa till New England i nordöstra USA. Huvudfokus ligger på historiska stolpverksbyggnader, men vi kommer även att besöka trevliga småstäder, timber frame-företag, träffa hantverkare samt göra ett besök på TFGs Heartwood school.

Seminarium
20 mar 2023 - 25 mar 2023
New England, USA
Kostnad
Ca 8000-9000 kr för boende och del i hyrbil i USA + mat, flygresa och ev ytterligare hotellnätter.

Bra att veta
Program: Se pdf-fil nedan.

Praktisk information:

Du betalar bara självkostnadspris för boende på B&B, del i hyrbil samt bränsle för studieresan i USA. En grov uppskattning är att det kostar ca 8-9.000:- för boende och del i hyrbil under dessa 6 dagar. I tillägg kommer din flygresa till USA samt mat och eventuellt hotell för ytterligare nätter om du planerar att förlänga din vistelse. Du ordnar din resa till USA själv och möter upp kl 07.00 måndag morgon 20 mars i Boston dit vi också återvänder lördag kväll 25 mars. Eftersom vi har ett relevant program för studieresan så kan du dra av alla kostnader i ditt företag.

Mer information I pdf-filen nedan.
Arrangör
Hantverkslaboratoriet

Kort om New England

USA har förstås allt det där du förväntar dig i form av motorvägar, storstäder, vägkrogar och stora områden med fula köplador, men det finns också mycket annat! New England är den nordöstra delen av USA nordost om New York och omfattar staterna Massachusetts, Vermont, Connecticut, New Hampshire, Rhode Island och Maine. Det var hit de europeiska invandrarna bosatte sig först under 16- och 1700-talen och här finns vacker natur, fina små städer och en hel del gamla byggnader! Under den här turen färdas vi ofta igenom ett vackert landskap och får träffa några mycket kompetenta hantverkare som håller till i regionen.

Jack A. Sobon is an architect, builder, and teacher specializing in timber framed buildings. Since 1980 he has devoted his life to understanding the craft of timber framing. Using only traditional hand tools and often starting right in the forest, he has framed and erected over 50 structures. As an architect, he consults on historic structures as well as designing new timber framed structures. He was a founding director of the Timber Framers Guild and founder of the Traditional Timber Frame Research and Advisory Group, an offshoot of the Guild. He has written four books and ”Hand Hewn” from 2019 is the latest. Jack has teached many courses – also in Sweden – and will teach a course on Gotland in summer 2024, together with Neil Godden, executive director of TFG´s Heartwood School.