Abstract:
Studenters studieframgång i språkutbildningar: Erfarenheter från två pedagogiska utvecklingsprojekt vid Romanska och klassiska institutionen
Hugues Engel, Romanska och klassiska institutionen, Stockholms universitet
Denna presentation tar sin utgångspunkt i två pedagogiska utvecklingsprojekt som genomförts vid Romanska och klassiska institutionen vid Stockholms universitet. Det första projektet, Hur vi kan bidra till studenternas studieframgång (Engel, 2023), fokuserade på förberedande språkkurser i romanska och klassiska språk, som kännetecknas av högt söktryck men låg prestationsgrad. Genom en registerstudie (Engel, 2021) och en enkätundersökning (Engel, 2025) identifierades faktorer som påverkar språkstudenters studieframgång. Registerstudien visade bland annat att en fjärdedel av studenterna som var registrerade på en heltidskurs i språk samtidigt hade en eller flera registreringar på andra utbildningar – och att dessa ”multiregistreringar” tydligt minskade sannolikheten att fullfölja språkkurserna (se även Engel, under revidering). Av enkätstudien framgick att studenter som avslutade sina kurser skattade aspekter av institutionens utbildningsmiljö, viktiga för studieframgång (Tinto & Pusser, 2006), högre än de som inte fullföljde kurserna. Resultaten diskuterades i lärarkollegiet och ledde till förslag på stödåtgärder, såsom att införa samverkansinlärning (Dawson m.fl., 2014) vid institutionen.
I det pågående uppföljningsprojektet, Upplevda värden av högskoleutbildningar i främmande språk, undersöks i vilken mån studenters benägenhet att fullfölja sina kurser kan förklaras av de värden de tillskriver sina språkutbildningar. Syftet är att med hjälp av kvalitativa intervjuer identifiera vad som motiverar studenterna att läsa språk på universitetet och att etablera olika studentprofiler. I en senare fas kommer en enkätundersökning att genomföras för att kartlägga hur vanliga dessa profiler är samt om vissa av dem har en starkare koppling till studieframgång respektive avhopp än andra.
Presentationen redogör för slutsatserna från det första projektet och för preliminära resultat från det pågående, i syfte att stimulera diskussion om hur språkutbildningar kan utvecklas för att bättre stödja studenters framgång och kvarvaro.
Referenser
- Dawson, P., van der Meer, J., Skalicky, J., & Cowley, K. (2014). On the effectiveness of supplemental instruction: A systematic review of supplemental instruction and peer-assisted study sessions literature between 2001 and 2010. Review of Educational Research, 84(4), 609–639. https://doi.org/10.3102/0034654314540007
- Engel, H. (2021). Relations potentielles entre les facteurs âge, sexe et multi-inscriptions et la réussite et la persévérance dans les études de français langue étrangère [Potential relationships between age, gender, and multiple enrollment factors and success and persistence in French as a foreign language studies]. Revue des Sciences de l’Éducation, 47(3), 208–231. https://doi.org/10.7202/1089280ar
- Engel, H. (2023). Hur vi kan bidra till studenternas studieframgång: Erfarenheter från ett pedagogiskt ambassadörsprojekt vid en språkinstitution (2023:1; Rapporter om undervisning och lärande i högre utbildning). Stockholm University. https://doi.org/10.17045/sthlmuni.22361857.v1
- Engel, H. (2025). Institutional Profiling for Educational Development: Identifying Which Conditions for Student Success to Address in a Given Educational Setting—A Case Study. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 26(4), 1100–1122. https://doi.org/10.1177/15210251221147624
- Engel, H. (under revidering). Grasp all, lose all: The impact of multiple enrolments and heavy study loads on course completion. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice.
- Tinto, V., & Pusser, B. (2006). Moving from theory to action: Building a model of institutional action for student success (s. 1–51). National Postsecondary Education Cooperative.