Hus i ruiner mot bakgrund av en skyskrapa

Staden, ritualer och kollektivt minne

Kultur & språk
Samhälle & ekonomi

Hur kan vi förvalta kollektivt minne i det urbana rummet? Stadens byggnader är ett minnesarkiv av sten, trä, betong, glas och stål. Att som medborgare bebo stadens byggnader och använda dess platser är en aktiv handling. Men i stadens rum finns sällan riter för att ta farväl av försvinnande miljöer, hur stor roll dessa än spelat i våra liv.

Seminarium
9 mar 2023
Jonsereds herrgård, William Gibsons väg 19, Jonsered
Antal platser
Begränsat

Jonseredsseminarium.
Jonsereds herrgård och Konstnärliga fakulteten, båda vid Göteborgs universitet

Varje rivning, liksom varje nytt bygge är en materiell handling som förändrar våra minnen. Vem eller vilka har makt att bestämma över vilka byggnader som ska rivas, vilka gemensamma minnen som ska gå förlorade eller skapas? Vilken tillgång har medborgarna till nya byggnader för att foga in dem i det gemensamma minnesarkivet? Och hur kan vi med konstnärliga ritualer vårda de minnesförluster som uppstår när en offentlig byggnad eller ett torg upphör att finnas?

Monica Sand forskningsrådgivare Konstärliga fakulteten, konstnär
Ola Sigurdson professor i tros- och livsåskådningsvetenskap, ledamot Kungl. Vitterhetsakademien
Claes Caldenby professor emeritus, arkitekturens teori och historia, Chalmers
Gun Lund, dansare, koreograf, konstnärlig ledare 3:e Våningen Dans & Konstscen.

I serien ”Arkitektur, minne, demokrati” del II.
Del I: ”Flickläroverket – ritualer kring en Göteborgshistoria”, pop up-akademi 8/12 2022.

INBJUDNINGAR
Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat.

ÖNSKAR DU DELTA?  VET NÅGON SOM VILL DELTA?
Är du som aktör intresserad och önskar att, i mån av plats, delta i seminariet? Har du en kollega eller samarbetspartner som skulle vilja delta? Maila ditt eller dennes intresse till jonseredsherrgard@gu.se tillsammans med namn, organisation och roll inom denna, samt ingång till seminariets ämne.