Stad och land - mediernas ansvar

Forskning

Polariseringen mellan stad och landsbygd har vuxit till en av vår tids brännande frågor, och det urbana har blivit alltmer normgivande. Om hela landet skall leva, hur långt kan den urbana normen egentligen drivas? Vad är mediernas och public service ansvar i sammanhanget?

Seminarium
24 apr 2019
Jonsereds herrgård, William Gibsons väg 21

Arrangör
Jonsereds herrgård i samverkan med JMG Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

En rapport från Södertörns Högskola visar att de stora stockholmstidningarnas bild av den svenska landsbygden är skev. Artiklarna om landsbygden har även minskat, och när de skrivs handlar det nästan enbart om brott och sport. Berättelserna om vardagen, politiken och de beslut som påverkar de miljoner svenskar som inte bor i Stockholm, når inte längre huvudstaden och dess makthavare. Hur påverkar det polariseringen mellan stad och land, och människors tilltro till att det demokratiska samhället är till för ett lands samtliga invånare?

Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat. Skulle du vilja delta i något av dem om plats finns maila ditt intresse till jonseredsherrgard@gu.se och berätta ditt namn, din organisation och roll inom denna, samt vilken ingång du har till seminariets ämne.

Anne Lagercrantz är divisionschef för SVT Nyheter, Stefan Eklund chefredaktör på Borås Tidning och Tomas Odén docent i journalistik Göteborgs
universitet.

---

Är du som aktör intresserad och önskar att, i mån av plats, delta i seminariet? Maila ditt intresse till jonseredsherrgard@gu.se tillsammans med namn, organisation och din roll inom denna, samt vilken ingång du har till seminariets ämne.