Stå stadigt på demokratisk grund – yttrandefrihet och litteraturpolitik

Kultur & språk
Samhälle & ekonomi

Samtal på Folk och Kultur i Eskilstuna om yttrandefrihet och konstnärlig frihet - grundstenar i vårt demokratiska samfund.

Seminarium
9 feb 2024
Folk och Kultur: C-hallen, Munktellmuseet, Eskilstuna
Information om entré och deltagarpass, se folkochkultur.se/delta

Arrangör
Unesco Litteraturstaden Göteborg: Göteborgs Stad, Göteborgs universitet, Västra Götalandsregionen, Författarcentrum Väst, Bokmässan i Göteborg, Göteborgs Litteraturhus

Yttrandefrihet och konstnärlig frihet är en grundsten i vårt demokratiska samfund och dess utveckling. Yttrandefriheten pressas nu allt mer, även i demokratier, i vår närhet i Europa och på hemmaplan i Sverige. Rätten att skriva och uttrycka sig fritt är inte självklar: röster tystas runt om i världen, inte minst inom kultur och litteratur. Vad gör litteraturen med oss? Och vad gör avsaknaden av litteratur i ett samhälle med oss? Hur skyddar vi ordets förkämpar och varför? Om litteraturens blick på tendenser i samhället, dess kritiskt utmanande av traditioner och gränser, ja rent av ordens kraft att bära samhällsförändring. Samtal på engelska.

Medverkande:

Lusine Djanyan konstnär, medlem i Pussy Riot

Kristenn Einarsson ordförande Freedom to Publish Committee, International Publishers Association

Fredrika Lagergren Wahlin statsvetare, tid. vicerektor för samverkan vid Göteborgs universitet, styrelseledamot Stiftelsen Torgny Segerstedts Minne

Karin Stenson bitr. generalsekreterare Svenska Unescorådet

Moderator: Mattias Hagberg författare, kulturjournalist, Litterär gestaltning vid Göteborgs universitet.

Folk och Kultur program 2024
Information om entré och deltagarpass