Inside the Box - en kulturarvspodd av Centrum för kritiska kulturarvsstudier och Världskulturmuseet i samarbete med Folkuniversitetet
Foto: Världskulturmuseet

Samtal: Gränser mellan liv och död - graviditet och födsel

Forskning
Kultur & språk

Filosofen Jonna Bornemark och psykologen Elisabeth Punzi möts för att samtala om födseln.

Föreläsning
29 nov 2023
Väldskulturmuseet, Studion
Ytterligare information
Event på
Världskulturmuseet

Bra att veta
Samtalet spelas även in som en podd och är ett samarbete mellan Världskulturmuseet och Centrum för kritiska kulturarvsstudier,Göteborgs universitet och Folkuniversitetet.
Fri entré.
Arrangör
Världskulturmnuseet och Centrum för kritiska kulturarvsstudier i samarbete med Folkuniversitetet

Livet är en pågående förvandling. Vi rör oss mot det okända. En ständig förflyttning där vi lämnar något för att närma oss något nytt. I detta samtal ska vi behandla ett av livets största övergångar – födseln – där vi lämnar en del av vår kropp och inträder i en annat element. Hur gör vi för att förstå denna stora och viktiga händelse? Hur upplevs den och hur pratar vi om den?

Detta samtalar filosofen Jonna Bornemark och psykologen Elisabeth Punzi om tillsammans med Johan Rödström, moderator och utställningsproducent från Världskulturmuseet. Samtalet utgår som vanligt från ett föremål ur museets samlingar som ni får möjlighet att komma nära, utan monterglas och boxar.