Ryssland - aggression i historisk belysning

Forskning
Kultur & språk
Samhälle & ekonomi

Välkommen till samtal på Världskulturmuseet, där några av Sveriges främsta experter utforskar Rysslands komplexa historia och dess påverkan på dagens politik och globala säkerhetsordning.

Seminarium
27 mar 2024
Trappscenen, Världskulturmuseet, Södra Vägen 54
Kostnad
Fri entré för innehavare av museets årskort. Utan årskort: 60 kr.
Ytterligare information
Förboka din biljett
här

Bra att veta
Begränsat antal platser. Förboka din biljett för att säkra en plats.
Arrangör

För att få en bakgrund till Putins invasionskrig mot Ukraina och aggressiva hållning mot väst måste vi sätta oss in i Rysslands historia och förstå vilken roll den spelar i dag.

Hur använder Ryssland sin historia för att definiera identitet och legitimera makt? Vilken roll spelar landets resa från tsarvälde och kommunism till oligarki? Hur påverkar rysk politik och nationalism den globala samhälls- och säkerhetsordningen?

MEDVERKANDE
Kristian Gerner, professor emeritus i historia, Lunds universitet
Lena Jonson, docent i statsvetenskap och senior forskare, Utrikespolitiska Institutet, tid. kulturråd i Moskva
Johan Öberg, slavist, essäist och översättare, tid. kulturråd i Moskva
Thomas Rosén, lektor i slaviska språk, Göteborgs universitet

SAMTALSLEDARE
Lena Ulrika Rudeke, Jonsereds herrgård Göteborgs universitet

---

Samtalet arrangeras av Folkuniversitetet, Jonsereds herrgård Göteborgs universitet och Världskulturmuseet.