Passion och protest (Makadam 20234) av Astrid von Rosen & Bo Westerholm

Forskning
Kultur & språk
Samhälle & ekonomi

Bokrelease för "Passion och Protest: Den svarte danskonstnären Claude Marchants liv och verk" (Makadam 2024) av Astrid von Rosen och Bo Westerholm

Invigning
10 feb 2024
Plats
3:e Våningen, Sockerbruket 9, Göteborg
Kostnad
Fritt inträde

Arrangör
Centrum för kritiska kulturarvsstudier

Vi utlovar en magiskt stjärnspäckad fest för att hylla Claude Marchant och alla som arbetat med hans arv!

Det här är historien om dansstjärnan Claude Marchants liv, från uppväxten i ett fattigt och rasistiskt USA, via Broadway-succéer och turnédramatik, tills han mot slutet av 1960-talet blir en viktig del av svenskt dansliv. Claude Marchant var under många år huvudlärare vid Balettakademien i Göteborg och blev en ikon för danshungriga elever – från hemmafruar till coola ungdomar – som kom att dyrka hans passionerade stil och uttryck. Lika viktig som han var då, lika bortglömd kom han sedan att bli. Den här boken är en passionerad protest mot hans osynlighet i historieskrivningen.

Varmt välkomna önskar Gun Lund, Lars Persson, Bo Westerholm, Astrid von Rosen med flera!

Astrid von Rosen och Bo Westerholm med boken Passion och protest
Foto: Astrid von Rosen