matbord

På tallrikar och tungor – framtidens matkulturarv

Hälsa & medicin
Kultur & språk

Vad äter vi, när, hur och varför? Maträtter och livsmedel bär berättelser om alltifrån överlevnad till sociala mönster kring möten, upplevelser och traditioner.

Seminarium
13 jun 2022
Jonsereds herrgård, William Gibsons väg 19, Jonsered
Antal platser
Begränsat

Jonseredsseminarium.
Arrangör
Jonsereds herrgård i samverkan med Matarvspodden, Kulturarvsakademin och Centrum för kritiska kulturarvsstudier, Göteborgs universitet

Smörgåsbord, fika, köttbullar, knäckebröd och sill är svenska klassiker på det internationella bordet. Men vad är det svenska matkulturarvet sett till historien av lokala traditioner, råvarutillgång, tillagningsmetoder och matlagningstrender?

Vem som har resurser att äta hälsosamt, ekologiskt eller närodlat är fortfarande en klassfråga. Unika livsmedel knutna till särskilda länder blir allt färre i den globala handeln, och samtidigt framstår såväl bortglömda inhemska grödor som outnyttjade resurser på land och i hav som nycklar till hållbar matproduktion.

Vad händer med svenskt matkulturarv i jakten på hållbarhet och i mötet med internationella influenser? Vilken betydelse har gastronomi, restauranger och andra kök för det gemensamma arvet? Hur skapar vi historia för framtiden?

Medverkande:

Ulf Wagner kock och krögare, universitetsadjunkt i vin- och måltidskunskap och Anita Synnestvedt forskare historia, producent Matarvspodden, båda vid Göteborgs universitet. Richard Tellström docent i måltidskunskap och etnolog vid Stockholms universitet. Qaisar Mahmood författare, tid. Riksantikvarieämbete, senior manager EY, Åsa Holmgren Matkult.se, Institutet för språk och folkminnen. Ytterligare talare tillkommer.

-----------------

INBJUDNINGAR
Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat.

ÖNSKAR DU DELTA?  VET NÅGON SOM VILL DELTA?
Är du som aktör intresserad och önskar att, i mån av plats, delta i seminariet? Har du en kollega eller samarbetspartner som skulle vilja delta? Maila ditt eller dennes intresse till jonseredsherrgard@gu.se tillsammans med namn, organisation och roll inom denna, samt ingång till seminariets ämne.